Alex (22) lever av å reise verden rundt på første klasse

16 år gammel debuterte engelske Alex Macheras som luftfartsekspert på TV. Det var i et program på kanalen Sky News. Nå, seks år senere, er han fast kommentator for en rekke TV-kanaler. Både BBC, Sky, LBC og Al Jazeera og flere andre benytter ham jevnlig som ekspert når det handler om nyheter eller analyser innen luftfart.

Det til tross for at han aldri har søkt på noen jobb. Han har bare en slik brennende interessere for flyindustrien. Lidenskapen har gitt ham drømmejobben. For ved siden av å kommentere på TV, jobber han også tett med flere flyprodusenter og er ofte den aller første passasjeren når splitter nye fly skal på vingene for aller første gang.

– Jeg samarbeider mye med produsentene Airbus og Bombardier, og er ofte med på tester eller leveranser av deres nye fly, forteller han i The Telegraph.

Lidenskap

– Dette har utviklet seg på grunn av min lidenskap for luftfart. Den har jeg hatt så lenge jeg kan huske, sier Alex, som nylig var med da en splitter ny Airbus A350 XVB fløy 12 timer fra fabrikken i Frankrike til sitt nye hjemland, Mauritius.


DOBBELTSENG: Alex Macheras på jobb. Her tester han dobbeltsenga i Qatar Airways førsteklasse. Foto: Privat Vis mer

Nede på flyplassen sto blant annet statsministeren og ble vitne til en overflyvning i lav høyde før kapteinen landet Airbusen og overleverte den til sine nye eiere.

Det er dette Alex driver med, og rapporterer og kommenterer om.

– Leveranser av nye jetfly er ofte en milepæl for flyselskapene. Så det blir gjerne litt festivitas rundt det, sier Alex, som har vært med på å levere fly både i Qatar, Singapore, Thailand, Hongkong og Mauritius.

– Men det er ikke alltid like glamorøst. Da vi leverte den første A320neo til EasyJet i Luton, hadde jeg ikke den samme følelsen som når vi har innflyging gjennom nordlys i Finland, sier Alex.

Imponert av Norwegian

Alex Macheras lever greit av sin fly-interesse, og han tar også oppdrag for flyselskaper når de skal utvikle sine nye fly.

Han har for eksempel samarbeidet med Norwegian ved flere anledninger.

– Ja, jeg har jobbet sammen med de noen ganger, og har latt meg imponere, sier han til Dagbladet.

– Norwegian har en god plan for å røske opp i industrien med å tilby langdistanse til lavpris, og så langt ser den planen ut til å virke godt. De har allerede oppnådd mye, og har langt på vei endret langdistanse-mønsteret ved å tilby gode reiseopplevelser til en lav pris.

Ni år etter «mirakelet på Hudson» - er pilothelten fortsatt misfornøyd

– Men Norwegian skal være litt forsiktige med å vokse for fort for raskt, advarer Macheras.

Verden rundt på ei uke

I travle perioder besøker Alex Macheras hele verden i løpet av ei uke. Og han elsker det.

– Jeg husker vi leverte en A350 i Rwanda i Afrika. Mens vi sto og ventet på visum opptrådte en dansetropp rundt flyet, en eldre kvinne utbrøt begeistret at dette flyet markerte starten på en lysende framtid for Rwanda. Jeg måtte gi henne en klem, sier Macheras.

Presses til maks

Macheras forteller også hvordan nye fly blir testet før de leveres til kundene.

– Det er vanlig å gjennomføre fire flyvninger. Det kan virke lite, men er som oftest mer enn nok, sier han.

– På disse testene blir flyene presset til sitt ytterste og alt blir testet. Blant annet sjekkes det hvor mye turbulens kabinen kan tåle før noe eventuelt løsner, og vi tester også hvordan flyet reagerer når nesa peker ned og g-kreftene er opphevet.

– For meg er det ikke noen bedre måte å tilbringe en onsdags ettermiddag på enn å føle meg kvalm og vektløs og se hvordan vingene på en A350 bølger seg og rister mens vi stuper mot bakken, sier Macheras.

– På slike turer har jeg opplevd så mye turbulens og risting at jeg har hatt problemer med å se.

– Blir du aldri redd?

– Jeg er ikke nervøs for sikkerheten da jeg vet hvor sikre og trygge disse flyene er. Men det er ikke alltid jeg forteller alt jeg har opplevd da min mor spør meg hvordan dagen min har vært, sier den unge flyentusiasten.

Her kan du lese Alex Macheras rapport fra en røff testtur med en Airbus A350.

Har oppgaver

Nå tror du kanskje at Alex er med på disse testene og leveransene verden rundt bare for moro skyld? Vel, selv om det er det artigste han vet, så gjør han faktisk nytte for seg.

– På disse testene har jeg flere oppgaver. Jeg sjekker blant annet nøye hele kabinen. Hvordan alt er installert, og om det oppstår noen defekter. Noen ganger er det småting som må fikses før flyet kan leveres til kunden.

– Det kan handle om så banale ting som at det er en ulyd i hengslene når du åpner bagasjehylla i taket. Er det det, så blir det fikset før flyet leveres, sier Macheras.

– Neste gang du strever med å finne plass til bagasjen din i hattehylla, kan du tenke over at hver eneste en av dem er testet av ingeniørene før flyet ble tatt i bruk, sier han.

Raskere fly

Hva forventer så Alex Macheras seg av framtidens luftfart?

– Vi har allerede barer, dusjer og soverom på flyene. så luksusen er der. Den neste store endringen vil nok bli raskere fly. Flere selskaper, som for eksempel Boom, er godt i gang med å utvikle supersoniske fly som kan ta oss fra London til New York på rekordtid – og jeg er helt sikker på at det vil bli en suksess, sier Alex Macheras.

Hun fikk «verdens beste jobb» i konkurranse med 17 000 andre. Det reddet henne
Share Button

Legg igjen en kommentar