Annar (55) jobber med mamma hver dag

– Vi fører arven etter far og farfar videre, sier 55-åringen stolt.

Sendes bussvirksomhet stammer tilbake til 1947, da familiene Skrove og Sende begynte med godstransport i Trøndelag. Etter hvert fortsatte Skrove-sida med lastebiler, mens Sende-sida gikk over til buss, forteller Annar Sende.

Selv satte han seg bak rattet på sin første buss da han var 14. Han var så vidt blitt tenåring da han begynte å hjelpe faren med lett vedlikehold og småfiksing på bussene hjemme på tunet.

Annar Sendes far døde tidlig. Men savnet etter faren gjorde bare Annar enda mer motivert for å holde familiearven ved like.

– Mor tok over. Og nå er det jeg, sier Sende.

Da Sende ble intervjuet i bransjebladet Bussmagasinet i mars, var det mor Solfrid Sende som var daglig leder i familiefirmaet. Nå er det Annar selv som er sjef – men mamma sitter fortsatt på kontoret.

– Jeg tok over for mor i april i år. Hun er 78 år nå, men sitter på kontoret 09-15 hver dag. Hun er med og styrer, slår han fast.

– Samarbeidet fungerer bra?

– Det har alltid gjort det. Jeg har drevet sammen med mor siden 1987.

– Styggmy’ å gjøre

Trusselen fra utenlandske busselskaper er reell for flere norske aktører. Ikke bare på ruter inn og ut av Norge, men også på mindre steder. Men Annar Sende rapporterer om gode tider i Trøndelag.

Artikkelen fortsetter under annonsen

– Vi har styggmy’ å gjøre, slår Annar Sende fast overfor Dagbladet.

– På Verdal er det ikke mye konkurranse fra utlandet. Vi kjører mye for skoler, barnehager og foreninger, sier Sende – som har en fast sjåfør ansatt, i tillegg til ni-ti sjåfører på tilkallingskontrakt.

Familiefirmaet har fem busser, som hver kjører mellom 65 000 og 80 000 kilometer i året. Hvor mange av de tusentalls milene Sende kjører selv, har kan ikke full oversikt over, men 55-åringen anslår at han jobber rundt regnet 500 prosents stilling.

– Nei da. Men vi står på, vi har mer enn nok å henge fingrene i, slår han fast.

FARTSGLIS: Annar har Verdals eneste svarte Lamborghini Diablo. Foto: Magne Håheim / Bussmagasinet
FARTSGLIS: Annar har Verdals eneste svarte Lamborghini Diablo. Foto: Magne Håheim / Bussmagasinet Vis mer

Guttedrømmen

Beviset på det står på tunet hjemme hos Sende-familien i Verdal. På tross av Verdals rykte som hjemsted for Lotto-millionærer, tilsier kvalifisert gjetning at Annar Sende har bygdas eneste svarte Lamborghini Diablo.

For sikkerhets skyld med ettermontert, ekstra bråkete eksosanlegg.

– Jeg har hatt masse amerikanere, Chevrolet Corvette og Camaro. Det var 80-tallsikonet Lamborghini Countach som hang som plakat på veggen først. Men så kom Diabloen, og var veldig rå. Da jeg fikk sjansen, så ble det sånn.

– Hva sa mor da du kom hjem med bilen?

– Bilen sto 50 minutter unna da jeg var på busstur til Kongsberg. Jeg reiste og så på den, så ble det å hente den helga etter. Det var en radig handel. Familien syntes det er voldsomt å bruke så mye penger på en bil – det var et sjusifret beløp. Men det vart nå sånn. Du lever bare én gang.

Knyttet spenning

I Sende-familien er det i høst knyttet spenning til anbudsprosessen for skolekjøringen i Trøndelag.

– Vi har ikke selv lagt inn et anbud på skolekjøringen, da måtte vi hatt 150 busser – og det orker jeg ikke tanken på. Trønderbilen har vunnet anbudsrunden, men vi er spent på om vi blir underleverandør eller ikke. Vi ligger kanskje tynt an, frykter Annar Sende.

– Ryker Lamborghinien om den kontrakten går dukken?

– Den blir! I forhold til hva jeg kjøpte den for, har den gått opp noe så gæli’ i verdi. Jeg var knallheldig med det kjøpet. Og ungene er veldig imot at jeg skal selge den også. De tenker ikke kroner, vil hare ha bilen her.

Share Button

Legg igjen en kommentar