Bilsalget: Stille før stormen

Idet vi gikk inn i årets sommerhete andre halvdel, hadde bilbransjen lagt bak seg seks gode salgsmåneder. Den strenge vinteren kombinert med lange ventelister på de mest etterspurte modellene, førte med seg til dels store leveringsproblemer som bare litt om litt er blitt overkommet.

Faksimile - Dagbladet
Faksimile – Dagbladet Vis mer

Elbil er bestselger

Sensasjonen er toppselgeren i markedet så langt i år, elbilen Nissan Leaf av andre generasjon – bilen som har klart det kunststykket å velte VW Golf ned fra toppen av bestselgerlista. Leaf er blant dem som ikke har hatt leveringsproblemer og som i stor grad har bidratt til at salgstallene i første halvår av 2018 er nesten like høye som i samme periode i 2017.

Og det sier ikke lite, for 2017 var tidenes rekordår for antall førstegangsregistrerte biler her i landet. Totalt ble det registrert 76.745 nye biler i årets første seks måneder, en liten nedgang på 1,6 prosent fra samme periode i år.

Her er oversikten over de 20 bestselgende bilmerkene i løpet av årets seks første måneder – dette er nye registrerte personbiler.

Bilmerkenes topp-20 – første halvår 2018

Merke 2018 % 2017 % Endr. %
1. Volkswagen 10145 13,2 11455 14,7 -11,4
2. Toyota 7910 10,3 9167 11,8 -13,7
3. Nissan 6783 8,8 3887 5 74,5
4. BMW 6678 8,7 6889 8,8 -3,1
5. Volvo 6188 8,1 5560 7,1 11,3
6. Mercedes-Benz 4059 5,3 5626 7,2 -27,9
7. Tesla 4046 5,3 2360 3 71,4
8. Skoda 3803 5 4659 6 -18,4
9. Ford 3153 4,1 3492 4,5 -9,7
10. Peugeot 2936 3,8 2624 3,4 11,9
11. Audi 2804 3,7 3602 4,6 -22,2
12. Kia 2356 3,1 2146 2,8 9,8
13. Mitsubishi 2345 3,1 2282 2,9 2,8
14. Mazda 2023 2,6 2267 2,9 -10,8
15. Hyundai 1991 2,6 1916 2,5 3,9
16. Renault 1757 2,3 1956 2,5 -10,2
17. Opel 1724 2,2 1957 2,5 -11,9
18. Suzuki 1386 1,8 1741 2,2 -20,4
19. Citroen 1019 1,3 1132 1,5 -10
20. Subaru 858 1,1 820 1,1 4,6
TOTALT 76745 100 77983 100 -1,6

Mellomklassens fall

Som tabellene viser, fortsetter trendene fra i fjor: Elektrifisering, flukt fra diesel og fra de tradisjonelle familiestasjonsvognene. Svunnen er den tiden da biler som VW Passat, Ford Mondeo og Toyota Avensis sloss om førsteplassen på statistikken.Hittil i år ligger disse tre på plassene 13, 38 og 124 henholdsvis.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Disse tendensene er bare noen av dem som kommer fram av tallmaterialet forsynt av Statens vegvesen og bearbeidet og publisert av Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Førstegangsregistrerte elbiler, 1. halvår 2018

1. Nissan Leaf 7335
2. Volkswagen e-Golf 3833
3. BMW i3 3055
4. Kia Soul Electric 2660
5. Tesla Model X 2199
6. Tesla Model S 1884
7. Renault Zoe Z.E. 1384
8. Hyundai Ioniq 1311
9. Opel Ampera-e 436
10. Volkswagen e-up! 334
11. Fiat e500 282
12. Nissan e-NV200 165
13. Smart ForTwo 157
14. Peugeot iOn 137
15. Ford Focus Electric 106
16. Mercedes-Benz B-klasse 103
17. Mitsubishi I-MiEV 100
18. Citroen C-Zero 83
19. Chevrolet Bolt 83
20. Peugeot Partner 38
21. Toyota RAV4 EV 34
22. Smart ForFour 30
23. Citroen Berlingo 20
24. Hyundai Kona Electric 16
25. Jaguar I-Pace 1
Nye og bruktimporterte

Vi skrev i januar at 2018 kom til å bli spennende, og det tror vi fortsatt. De nye utslippsnormene kommer til å føre til at de avgiftsbelagte CO2-utslippene som blir oppgitt for nye biler i markedet blir høyere. Dette fordi målemetodene er fornyet for å bli mer realistiske.

Et annonsert avgiftssjokk

Dermed kan populære familiebiler bli flerfoldige titusener kroner dyrere enn før om ikke avgiftspolitikken tilpasses. Det er med andre ord stor uvisshet som råder i markedet – men det forhindrer ikke gode salgstall. Og som nevnt tidligere, de tidligere så populære dieseldrevne familiestasjonsvognene selges nesten ikke lenger. Den såkalte mellomklassen, som i sin tid utgjorde over en tredjedel av markedet, hadde falt til 15,3 prosent av markedet i første halvår 2017 og… bare 11,1 prosent i første halvår i år.

SUV og el

Hva er det så Ola og Kari kjøper i stedet? Enkelt og greit: SUV. Den suverent største bilklassen er i dag SUV-er og crossovere – disse ofte litt mindre bilene som framstår som SUV-lignende kombier eller stasjonsvogner. Her finner vi alt fra store luksus-SUV-er som Volvo XC90 og Audi Q7, til elbilen Tesla Model X – som hittil i år er landets mest solgte SUV – og folkesuver som hybridene Toyota RAV4 og Mitsubishi Outlander.

Modeller som får segmentet til å vokse ytterligere, er mindre crossovere som VW T-Roc, Toyota C-HR og Kia Niro. Elbilene står nå for over en fjerdedel av bilsalget og hele 25 modeller tilbys på markedet, som karakteriseres av en omfattende parallellimport. Regner vi med hybrider, hvorav flertallet nå er ladbare, er elektrifiserte biler i flertall på registreringsstatistikken.

Dieselbiler var i første halvår nede i 17,7 prosent andel. I 2011 var andelen over 75 prosent. Blant bilmerkene utmerker Nissan og Tesla seg som de store vinnerne når det gjelder vekst – riktignok bak små merker som Alfa og Dacia. Tapere er blant annet Mercedes-Benz, Honda, Audi og Suzuki.

Registrerte nye personbiler
Registrerte nye personbiler Vis mer

Kilde – alt tallmateriale: Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV AS)

Segmentering: Dinside/Dagbladet

Share Button

Legg igjen en kommentar