Bompengeaksjonist snakker ut: – Jeg var livredd

Torsdag kveld ble det arrangert en kjør-sakte-aksjon mot økte bompenger i Oslo. Aksjonen gikk ut på at bilister skulle kjøre sakte og lage kø på strekningen Hellerudsletta til Frognerparken.

På Hellerudsletta hadde gruppa «Ja til miljø, nei til økte bompenger» med over 700 bilister samlet seg, og aksjonsleder Cecilie Lyngby fortalte at hun var klar for kamp mot de 53 nye bomstasjonene som skal innføres i Oslo.

Brått tok aksjonen en dramatisk vending. Ifølge politiet skal det ha oppstått trafikale problemer på E6 som en direkte konsekvens av aksjonen. De hevdet også at en ambulanse skal ha blitt hindre på grunn av mye kø.

Seinere på kvelden ble det bekreftet at politiet beslagla førerkortet til Cecilie Lyngby. Tirsdag fikk hun det tilbake.

– Betyr det at du nå kan kjøre bil lovlig?

– Ja, det får jeg lov til. Og det er jeg veldig glad for, sier hun til Dagbladet.

BOMPENGER: Mange er sinte og fortvilet etter at bompenge-prisene ble kraftig økt i Oslo-området. 4. oktober samlet flere hundre bilister seg i en kjør-sakte-aksjon fra Hellerudsletta til Oslo sentrum. Reporter: Frode Andresen. Video: Anita Arntzen. Redigering: Emilie Rydning / Dagbladet Vis mer

Ikke henlagt

Lyngbys advokat, Thomas Klevenberg, forteller at de har argumentert for at hendelsen ikke er et brudd på veitrafikklovens paragraf 3, som gjelder uaktsomhet.

– Ved den vurderingen politiet har foretatt nå, foreligger det at de mener at hun likevel ikke utgjør en fare for øvrig veitrafikk så lenge saken etterforskes, sier han til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Advokaten understreker samtidig at politiet ikke har henlagt selve saken, men han forventer at det vil bli gjort i løpet av kort tid.

– Lyngby har ikke tatt stilling til om hun vil bestride et eventuelt forelegg i retten. Men ut fra min vurdering er det heller ikke noe grunnlag for å gi en strafferettslig reaksjon, ettersom hun har fått godkjent aksjonen på forhånd, sier Klevenberg.

Bøter = vanlig reaksjon

Politifullmektig Ulrikke Bekkedal i Oslo politidistrikt viser til at saken er under etterforskning.

– Vi har ikke konkludert i saken. Når saken er ferdig etterforsket, vil en jurist vurdere saken, sier Bekkedal.

Hun sier videre at politiet mener det «ikke er greit å bruke veien på en slik måte at den hindrer andre trafikanter fra å komme fram».

– Derfor kan det komme reaksjoner, og en vanlig reaksjon på overtredelse i forhold til veitrafikklovens paragraf 3 er bøter.

Politiet tok lappen fra aksjonsleder under bompengeaksjon

– Livredd

Torsdagens aksjon gikk ut på at bilene skulle sakke ned høyrefeltet, mens venstrefeltet skulle få gå som normalt. I løpet av aksjonen ble Lyngby gjort oppmerksom på at også venstrefeltet ble rammet, noe som fikk henne til å sende noen av motorsyklene bakover for å sjekke hva som var problemet.

– Så ble jeg oppringt av operasjonsleder, og forklarte at jeg skulle løse det. Deretter kom det en politibil og stoppet meg, og tok meg inn til siden, sier hun og følger opp:

– Jeg var livredd. Politiet sa jeg ble anmeldt, og jeg hadde ikke vært i en slik situasjon før.

Kritikk mot politiet

Førerkortet hennes ble beslaglagt på stedet, og bilen ble kjørt hjem. Fram til i går har ikke Lyngby hatt noe mer kontakt med politiet, men betegner tirsdagens samtale, hvor hun ble informert om at beslagleggingen av førerkortet opphøres, utviklet seg til å bli veldig hyggelig.

Hun forteller at hun har samarbeidet godt med Oslo-politiet i halvannet år, men retter likevel kritikk mot deres opptreden.

– Da vi arrangerte en liknende aksjon fra Sandvika og inn til Oslo sentrum, var politiet til stede fra start. At politiet er synlig har en forebyggende effekt, sier hun og forteller at politiet ikke var til stede under aksjonen fra Hellerudsletta.

Advokat Klevenberg spekulerer på om politiet hadde glemt aksjonen.

– Politiet var helt klart ikke godt nok forberedt på situasjonen. Min teori er at politiet glemte godkjennelsen av aksjonen, ettersom verken øvrige trafikale enheter fra nødetatene ikke var varslet – slik de skal være under ethvert arrangement som sinker trafikken.

Glemte politiet aksjonen? Lurer Dagbladet.

– Jeg kan ikke uttale meg her da jeg ikke kjenner til om det har vært varslet om aksjonen eller hvilke vurderinger som er tatt underveis, sier politifullmektig Bekkedal.

Tilbakeviser påstand

Klevenberg bestrider også politiets påstand om at en ambulanse ble hindret i forbindelse med aksjonen.

– I forbindelse med etterforskningen har politiet kontaktet forskjellige utrykningsenheter, og spurt om de har opplevd reaksjoner eller hindringer.

– Det eneste de fikk bekreftet, var at en ambulanse – som var på oppdrag, men ikke under uttrykking – opplevde at det begynte å ta for lang tid i forhold til planlagt kjørerute. Da bekreftet ambulanseleder at det ikke var noe problem å måtte kjøre med blålys et stykke, og la til at kortesjen for øvrig slapp ambulansen fram.

BOMPENGESAKEN: Gro Nylander, nestleder i besteforeldrenes klimaaksjon, har stilt opp for å vise at det også finnes de som er for økte bompriser og bomringer. Reporter: Frode Andresen. Video: Anita Arntzen Vis mer

Massivt medietrykk

Dagbladet og flere av landets største mediehus omtalte førerkortbeslaget. Lyngby forteller at hun merket påkjennelsen.

– Det var veldig slitsomt. Tidligere har det vært fokus på sak og gruppa, nå ble det veldig fokus på meg. Det var ubehagelig, sier hun og forteller at hun har mottatt hatmeldinger og trusler i etterkant av aksjonen.

Hun har også mottatt massiv støtte. Hun forteller at bompengegruppa har arrangert kronerulling og til nå samlet inn 46 000 kroner for å dekke advokatutgifter og et eventuelt forelegg.

– Nå oppretter jeg en organisasjon, og overskuddet fra kronerullingen skal gå til den, sier hun.

BOMPENGESTREIK: Over to hundre biler kjørte sakte i tog på E18 mellom Sandvika og Oslo torsdag 6. september. Det gjorde de i protest mot bompenger, og aksjonistene håper det vil skremme politikerne. Video/reporter: Ørjan Ryland / Dagbladet Vis mer

Vil rydde opp

I opptakten til aksjonen opplevde Lyngby at aggresjonen bygget seg opp, blant annet på grunn av bomringen som ble åpnet på Nord-Jæren og hærverket som fulgte.

Et økende antall medlemmer i gruppa, har også ført til at det har blitt vanskeligere å lede alle medlemmene. Til tross for hendelsen torsdag, kommer Lyngby fortsatt til å lede gruppa, men hun lover en opprydding.

– Jeg sitter og skriver på vedtekter akkurat nå, som medlemmer av gruppa må følge. Vi ønsker ikke hets og rasisme. Nå har jeg fått med meg fem moderatorer og tre administratorer som skal hjelpe til med å rydde opp, sier hun og legger til at de allerede har avvist 5000 medlemmer.

Gruppas hovedargument er at prisnivået ved bomringene er for høyt, og de er bekymret for hvilke økonomiske virkninger det vil ha for bilistene.

Lyngby vil imidlertid ikke arrangere flere bilaksjoner, men hun lover at det vil bli sagt ifra i form av piknikdemonstrasjoner og underskriftskampanjer.

– Nå er jeg helt tom. Dette blir nok første natt jeg får sovet ordentlig, jeg har vært veldig redd og bekymret.

Share Button

Legg igjen en kommentar