Byråkrati gir ikke byliv

De siste årene har Oslo vært gjennom en god utvikling der mange sentrumsnære områder er blitt forvandlet fra industri og «grå næringsvirksomhet» til bolig, kultur og handel. Noen eksempler er Vulkan med Mathallen og Nedre foss park, Tjuvholmen med Astrup Fearnley, restauranter og badeanlegg, og Bjørvika med Sørenga og det flotte sjøbadet.

Felles for disse områdene er at de har gjennomgått en stor forvandling og at man har investert mye penger der. Samtidig har andre deler av sentrum blitt mindre attraktive.

Selv om det alltid myldrer av liv på Karl Johan og Aker brygge, har store deler av Kvadraturen lidd under manglende investeringer, i tillegg til lite pene og strenge sikkerhetstiltak. Fornyelsen er satt på vent. Gater som Akersgata og Kirkegata er nærmest blottet for byliv, og flere næringslokaler er tildekket med grått papir. Dette er gater som i utgangspunktet burde ha alle forutsetninger for byliv, men som skriker etter oppgradering. Håpet var derfor at prosjektet Bilfritt byliv skulle redde disse delene av sentrum.

I byrådets plan for bilfritt byliv er det dessverre få konkrete tiltak som vil monne. Fjerning av gateparkering er det viktigste tiltaket. Og selv om det er nødvendig, både for å redusere biltrafikk og gi plass til folk og aktivitet, skaper ikke det alene mer byliv.

Det trengs opprustning av gater og torg, nye grønne lommer, nye benker og tilrettelegging for handel. Men byrådets plan er å starte slike tiltak først i 2019, og foreløpig er det ikke satt av noen penger. Venstre har i våre budsjetter flyttet pengene byrådet bruker på utredninger og byråkrati i prosjekt bilfritt byliv, over til konkrete tiltak som vil gi mer byliv. I tillegg ønsker vi å tilby næringslivet gratis leie av gategrunn til uteservering og annen aktivitet som trekker folk ut i gatene.

Torggata, som ble opprustet av Venstre i byråd, er et forbilde for byliv. Gata gikk fra å være en av Oslos mest belastede til den hippeste. Det skjedde ikke av seg selv. Prosjektet kostet nesten 40 millioner kroner, og det tok flere år å gjøre gata til det den er i dag. Byrådet sier de ønsker flere slike gater. Da er det uforståelig at de verken har begynt planlegging eller satt av penger til nye prosjekter.

Om byrådet ønsker å sette spor etter seg, må de sørge for mye høyere tempo i opprustningen av sentrum. Venstre har foreslått flere gater som kan rustes opp raskt.

Oppgradering av Markveien og Kirkegata som forlengelse av Torggata vil kunne gi byen en attraktiv trasé for gående og syklende fra Grünerløkka til sentrum og gi en ny mulighet til å skape gode byrom i Kvadraturen. Det gikk Venstre til valg på, og planarbeidet burde vært ferdig for lengst.

Vi er opptatt av rekkefølgen ting gjøres i. Flere aktører må få delta i utviklingen, og vi må vise hvordan sentrum kan bli bedre for de som driver næring her. Flere har pekt på det samme som oss; vi må tilrettelegge for byliv samtidig som vi fjerner bilene, ikke flere år etter. Da starter vi med gulrota, ikke med pisken.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook
Share Button

Legg igjen en kommentar