De skulle bare ut og fly – men reisene endte med klagerekord

(Dagbladet): Aldri har nordmenn reist så mye som i 2017. Men mye tyder på at ikke alt går helt på skinner hver eneste gang. For aldri har Transportklagenemnda behandlet flere klager enn i 2017.

​Økningen er på svimlende 30,6 prosent i forhold til 2016. Og da kommer klager i båttransportsaker, som er nye på årsstatistikken, i tillegg.

Rett til værs

Størst økningen i antall saker fikk reiseklagenemnda for flyreiser. Her var det 2111 saker i 2016, mens det i fjor var hele 2714 klagesaker mot flyselskapene.

Klagene er saker som sendes videre til en nøytral behandling i Transportklagenemnda etter at klageren og flyselskapet ikke har kommet til enighet. Når nemnda kommer med sin avgjørelse er det frivillig om flyselskapet vil følge denne. Både SAS, Widerøe og Norwegian har som policy at avgjørelsene i Transportklagenemnda skal følges.

Reisetrøbbel: Nordmenn satte reiserekord og hadde sju millioner reiser bare i tredje kvartal i 2017.For noen ble det problemer som igjen førte til klagesaker. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Reisetrøbbel: Nordmenn satte reiserekord og hadde sju millioner reiser bare i tredje kvartal i 2017.

For noen ble det problemer som igjen førte til klagesaker. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

Flere klager hele året

– Når det gjelder klage på kollektivbransjen er tallet 288 i 2017 i forhold til 112 slike saker i 2016, sier Anne B. Lea, daglig leder i Norsk Reiselivsforum, som er sekretariatet for Transportklagenemnda og Pakkereisenemnda.

​Det betyr en økning på 157 prosent!

Tidligere har behandlingstiden i klagenemndene vært oppe i ett helt år. Denne er nå redusert til ca fire måneder.

– Vi har også fått en ny båttransportnemnd i 2017, hvor vi har mottatt 18 saker. Mens antall saker i Pakkereisenemnda i 2017 var 311. Dette er to færre enn året før da nemnda fikk inn 313 saker, sier Anne B. Lea.

Klagerekord: Nordmenn er blitt mer reisevante og flinkere til å orientere seg om forbrukerrettigheter. Det førte til rekord i klager til flyselskapet og turoperatører. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector
Klagerekord: Nordmenn er blitt mer reisevante og flinkere til å orientere seg om forbrukerrettigheter. Det førte til rekord i klager til flyselskapet og turoperatører. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

Og om det har vært et travelt klageår i 2017 så blir det neppe noe roligere i 2018.

Ny pakkereiselov

Myndighetene vil endre pakkereiseloven før sommeren. Frist for gjennomføring av direktivet er 1. juli 2018, så alt tyder på at vi får ny pakkereiselov innen denne fristen.Dermed vil flyselskap og andre som formidler bilutleie og hotell i tillegg til transporten også omfattes av pakkereiseloven allerede fra sommerferien i år.

Les også: Nå vurderer Kanariøyene å innføre turistskatt

Hva skal vi med den?

Denne loven gir deg som reisende økte rettigheter. Dersom du har betalt hotell sammen med flybilletten så vil du med den nye loven kunne kreve å få igjen hotellpengene dersom flyet ikke går. Det kan bety mange tusenlapper tilbake til deg. Dette har vært vanlig praksis for charterselskapene som selger fly og hotell i samme operasjon.

Nå strammes altså praksisen inn og blir gjeldende også når flyselskapet tilbyr leiebil eller hotell via sin nettside.

Norwegian nektet utbetaling etter forsinkelse - så kom de på andre tanker

– Kjøper du en pakkereise, er du bedre beskyttet enn om du setter sammen reisen med fly og hotell i separate bestillinger. Det er god grunn til å minne de reisende på den ekstra tryggheten som ligger i å kjøpe en pakkereise fra en ansvarlig arrangør, sier advokat og direktør for Virke Reise Utland, Sverre McSeveny-Åril.

Tilbud om forsikring

Pakkereiseloven skal også pålegge reisearrangøren å tilby deg en avbestillingsforsikring. Og du skal få opplysninger om frivillig eller lovpålagt forsikring for å dekke avbestillingskostnadene dine.

Dersom du kjøpe flybilletten og hotellovernatting hver for seg vil du stå langt svakere stilt dersom flyet blir innstilt. Da får du kun igjen pengene for flybilletten. Mens det du har betalt for både hotell og eventuelt leiebil kan regnes som tapt.

Er flyet ditt forsinket? Pass deg for «gode hjelpere»
Share Button

Legg igjen en kommentar