Derfor dimmer besetningen lyset i flykabinen før du skal lette og lande

Du har helt sikkert lagt merke til det. Kanskje har du også lurt på hvorfor besetningen forteller deg at de vil dimme kabinbelysningen og understreker at dette er «normal prosedyre» før flyet skal lette eller lande når det er mørkt ute.

Selv om prosedyrene er forskjellige fra flyselskap til flyselskap, praktiserer de aller fleste selskap denne prosedyren.

Det handler ikke om å spare strøm eller gjøre det lettere for deg å sove. Å skru av lyset er bare ett av utrolig mange ledd i den totale sikkerheten rundt flyvningen, skriver The Telegraph.

– Når lysene dimmes i god tid før take-off, får øynene også tid til å justere seg til mørket. Du får bedre mørkesyn, noe som kan være svært viktig i tilfelle noe skulle skje, som at strømmen plutselig kuttes eller at det oppstår behov for evakuering.

Raskere evakuering

– Med bedre nattsyn er det mye enklere å se nødutgangene, sier Patrick Smith, en erfaren flykaptein og også forfatter av boka «Cockpit Confidential».

Har du lurt på hva disse små trekantene inne i flyet betyr? Her er svaret

– Med øyne kalibrert for mørket, er det også lettere å se merkingen som leder til nødutgangene, og det er enklere å danne seg et bilde av omgivelsene utenfor flyet, sier Smith til The Telegraph.

Hele tankegangen er at en eventuell evakuering vil kunne foregå langt raskere om passasjerenes øyne er tilvendt mørket framfor å være «blinde», som man gjerne blir i noen minutter når skarpt lys plutselig erstattes med totalt mørke.

– Bedre nattsyn vil gjøre det enklere å orientere seg. Det samme gjelder for betjeningen som lettere vil kunne se gjenstander og eventuelle branner som kan være til hinder for en evakuering, sier piloten.

Også pilotene

Et menneskeøye kan trenge opptil ti minutter på å kalibrere seg om fra skarpt lys til mørke.

Måtte nødlande da fly forbanna kvinne fant ut at ektemannen hadde vært utro

Også pilotene i cockpit følger samme prosedyre. De dimmer lysene når det er mørkt ute, og skulle de for eksempel havne i et område med lyn og torden, slås lysene på for fullt. Dette for å unngå å bli blendet av lyn.

En liten digresjon til slutt: En teori rundt dette går ut på at sjørøverne var vel kjent med dette fenomenet, og at det var derfor så mange av dem bar en svart lapp over det ene øyet.

Dermed hadde de et øye kalibrert for dagslys, som kunne brukes til å slåss på dekk, og ett med mørkesyn, som kunne benyttes om sverdkampen plutselig fortsatte under dekk.

Piloten mente arbeidsdagen var over - forlot flyet med 48 passasjerer midt på rullebanen
Share Button

Legg igjen en kommentar