Disse turistperlene er i ferd med å bli rasert

I løpet av de siste ukene har både Thailand og Filippinene sett seg nødt til å stenge to av sine største turistdestinasjoner, melder BBC.

Først var det den populære stranda Maya Bay i Thailand, som ble kjent gjennom storfilmen «The Beach» med Leonardo DiCaprio, som ble nødt til å stenge dørene.

Ikke lenge etterpå fulgte Filippinene etter, da presidenten Rodrigo Duterte annonserte at Boracay Island også måtte stenge i noen måneder på grunn av for høye besøkstall.

Disse to er ikke de eneste som klager over for stor pågang. Også europeiske byer som Dubrovnik, Venezia og Isle of Skye i Skottland har klaget over en høy pågang fra turister.

Barcelona har allerede innført strengere regler for utleiere, da turister drev boligprisene i storbyen til himmels, mens andre turistperler allerede har begynt å innføre egne skatter og avgifter for turister.

Her er noen av stedene i verden som har blitt så populære at det har begynt å få alvorlige konsekvenser:

1. Maya Bay i Thailand

STENGT: Den populære stranda Maya Bay er nå stengt i en periode på fire måneder. Foto: NTB Scanpix
STENGT: Den populære stranda Maya Bay er nå stengt i en periode på fire måneder. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Sent i mars gikk de thailandske myndighetene ut med nyheten om at Maya Bay måtte ta en liten pause fra alle turistene. Den bortgjemte vika med krystallklart vann og hvite strender ble berømt etter storfilmen «The Beach», og kan fort ha opp til 5000 besøkende daglig.

Turisthatet på øya vokser

Eksperter har sagt at hele 77 prosent av korallrevet til Maya Bay står i fare, hovedsakelig på grunn av ankere fra båter som legger til.

Stranda skal nå stenges i perioden mellom juni og september i år, i et forsøk på å begrense skadene på korallrevet. Allerede er store deler av revet ødelagt og marinbiologer rapporterer om at livet under vannoverflata er så godt som borte. Ifølge Sky News skal 80 prosent av korallene være døde.

– Øyer har et veldig skjørt økosystem som simpelthen ikke kan håndtere så mye folk, forurensing fra båter og strandhoteller, sier Thon Thamrongnawasawat, marinforsker og medlem av Thailands nasjonale komité for miljøutvikling, til Reuters.

Også i 2011 gikk Thailand hardt til verks da de stengte en rekke dykkersteder for turister. Koh Yoong, i Phi Phi-øykjeden, og Koh Tachai i Similan Islands Nasjonalpark, har også vært stengt for turister siden midten av 2016.

Forskere ved Queensland university of Technology har for første gang fanget prosessen som forårsaker bleking av koraller. Video: YouTube/Brett L… Vis merVis mer

2. Mallorca

PÅGANG: Det renner inn med turister til byen Palma på den spanske øya Mallorca. Nå er miljøorganisasjonen GOB redd for at avløpssystemet skal knekke sammen. Foto: NTB Scanpix
PÅGANG: Det renner inn med turister til byen Palma på den spanske øya Mallorca. Nå er miljøorganisasjonen GOB redd for at avløpssystemet skal knekke sammen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Det er ikke bare naturperler som lider under økt turisme. Også infrastruktur og boligmarkedet i turistifiserte byer kan ta skade av den økte pågangen. Den spanske øya Mallorca er et godt eksempel på dette.

Etter en økt pågang fra turister valgte øya i 2016 å innføre en turistavgift på 2 euro dagen for alle turister som kommer på besøk, i et håp om å få inn nok penger til å utvikle infrastrukturen og vedlikeholde naturvernet på øya. For ikke så lenge siden ble det også vedtatt at disse skattene skal dobles i løpet av 2018.

Kloakken flommet over på Mallorca

Sommeren 2017 var det stor misnøye over turister på øya som også opptrådte som boligspekulanter. De har bidratt til å drive leieprisene opp på et slikt nivå at fastboende ikke lenger har mulighet til å bli boende i leilighetene sine. Dette er noe av det myndighetene ønsker å gjøre noe med, ved hjelp av de 120 millioner euroene de regner med å få inn i turistavgifter det neste året.

Det gikk heller ikke så bra for ferieøya i slutten av fjoråret, da kloakken flommet over mot slutten av turistsesongen, etter et kraftig regnvær. Palma by sliter med et underdimensjonert avløpssystem, og da rørene ikke klarte å ta unna kloakken, flommet den i stedet rett ut i Middelhavet.

Gerard Hau fra Miljøorganisasjonen GOB mener Mallorca ikke vil klare mer turisme. Han tror at avløpssystemet snart vil knekke sammen, og at det dermed blir mangel på vann.

Også den spanske ferieøya Ibiza står i samme faresone, og lokale myndigheter meldte i 2016 at kapasiteten var sprengt. Turistsjefen på den kjente partyøya sa da at de snart kunne bli tomme for vann, og at de ikke hadde mulighet til å ta imot flere turister.

3. Geiranger

DÅRLIG LUFT: Alle cruiseskipene som kommer inn i Geiranger i turistsesongen fører til en forurenset luftkvalitet. Foto: NTB Scanpix
DÅRLIG LUFT: Alle cruiseskipene som kommer inn i Geiranger i turistsesongen fører til en forurenset luftkvalitet. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Vi i Norge er heller ikke ute av faresonen. Vi har våre egne store turistmål, og stadig flere tar turen opp til oss for å se staselige fjell og dyptgående fjorder. I Geiranger i Stranda kommune ankommer det rundt 300 000 cruisepassasjerer i året, og det har sin kostnad.

Fra 2016 til 2017 ble det gjennomført luftmålinger på to ulike steder i den norske bygda. I den nye rapporten har de også målt nivåene av farlig svevestøy og farlige gasser, og resultatet er urovekkende.

Advarer mot livsfarlig sommerluft

Nivåene av utslipp i turistsesongen er periodevis så høye at det kan forverre en sykdom hos dem som allerede har en lunge-, hjerte- eller karsykdom, og astmatikere kan få en økt risiko for astmaanfall.

Det blir ikke gjort noe med, ettersom overskridelsene kun skjer i begrensede tider av året, noe som igjen fører til at årsgjennomsnittet av luftforurensning blir lavere enn de norske grenseverdiene vi forholder oss til.

– Jeg tror vi må et steg tilbake og tenke «hvorfor kommer de til Norge?». Det vi selger er et rent, pent og fredelig land, med grønn natur og dype fjorder. Når de kommer busset inn i trange busser, eller på cruiseskip omgitt av eksos og kø, er det ikke det inntrykket de sitter igjen med. De små og svingete bilveiene våre er heller ikke dimensjonert for det volumet av turister som ankommer hvert år. Det systemet vi har nå lønner seg ikke i lengden, verken miljømessig eller økonomisk, sier Ragnhild Silkoset, professor i markedsføring ved Handelshøyskolen BI, til Dagbladet, før hun legger til:

– Min store skrekk er at vi skal bli som solkysten i Spania.

4. Cinque Terre i Italia

FARGESPRAKENDE: De fotogene småbyene er et populært mål for turistene, men stiene i Cinque Terre har problemer med å takle den store pågangen. Foto: NTB Scanpix
FARGESPRAKENDE: De fotogene småbyene er et populært mål for turistene, men stiene i Cinque Terre har problemer med å takle den store pågangen. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Turister får ikke nok av de fem italienske fiskerlandsbyene i Genovabukta. Den lille samlingen byer ble en nasjonalpark i 1999, og tar imot opp til to millioner turister hvert eneste år. Turistene kommer for å gå de sensasjonelle stiene fra vingårdene og opp mot de ulike byene, med utsikt over havet og områdene rundt.

Her går du på smale stier langs bratte klipper, mellom frodige vinranker, olivenlunder, og velduftende sitrustrær.

Stenger grensene etter turist nummer 1,5 million

Problemet er at all pågangen har slitt ut, og rett og slett ødelagt, stiene. Den populære ruten mellom byene Riomaggiore og Manarola har vært stengt siden 2012, da en gruppe australske turister ble skadet i et ras. En annen turgåer ble skadet i påsken 2018, melder BBC.

Det har vært mye snakk om å sette en grense på antall innkommende turister, men så langt har ingenting blitt gjennomført. De parkansvarlige har derimot utviklet en app som overvåker trafikken på stiene, og som gir turgåerne mulighet til å se hvor stor pågang det er på stiene til enhver tid. Om det er et rødt varseltegn på stien vet turgåerne at den er overbefolket, og dermed kan de velge en annen rute. I framtida vurderer de også å lage en venteliste gjennom appen.

Turistene blir også oppmuntret til å kjøpe en egen billett til Cinque Terre, som gir deg tilgang til både stiene og den kollektive trafikken i området. Det er ikke påbudt, men om du kjøper den vil alt overskudd gå til å reparere stiene, og ivareta naturen i området.

5. Machu Picchu i Peru

OVERSTIGER GRENSENE: Antall besøkende til inkabyen Machu Picchu overstiger grensene Unesco har satt. Foto: NTB Scanpix
OVERSTIGER GRENSENE: Antall besøkende til inkabyen Machu Picchu overstiger grensene Unesco har satt. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Det er mange turister som har inkabyen Machu Picchu på lista over steder man burde besøke før man dør. Den berømte inkastien er den foretrukne reisemåten for flere turister. Løypa tar deg gjennom Andesfjellenes fortryllende landskap, og selve stien dit blir av mange beskrevet som halve opplevelsen.

Unngå disse stedene om du er klaustrofobisk

Dessverre er det slik at alle de besøkende fører til en stor slitasje på disse stiene, og med turistene kommer også en stor mengde søppel som blir liggende igjen i landskapet. Dessuten er det dessverre mange som benytter anledningen til å overnatte ute i skogen, og dermed skader naturen i jakt på den perfekte campingplassen.

I 2005 ble myndighetene i Peru enige om å sette en grense for hvor mange turister som fikk gå denne løypa per sesong. Den er også stengt hver februar for rengjøring og vedlikehold. Problemet var imidlertid at selve Machu Picchu ikke fikk den samme begrensningen, og folk fortsatte derfor å strømme til inkabyen via den vanlige bilveien, og andre ruter.

I fjor fikk myndighetene et nytt system på banen, og turister må nå kjøpe billetter for morgen eller kveld, om de ønsker å komme inn i inkabyen. Likevel ser det ut til at byen selger billetter til godt over 2500 besøkende per dag, som er Unescos anbefalning.

6. Jeju Island i Sør-Korea

EROTIKK: Flere nygifte par fra arrangerte ekteskap legger bryllupsreisen til Jeju Island, og tar en tur innom den erotiske fornøyelsesparken Jeju Loveland. Foto: Jeju Loveland
EROTIKK: Flere nygifte par fra arrangerte ekteskap legger bryllupsreisen til Jeju Island, og tar en tur innom den erotiske fornøyelsesparken Jeju Loveland. Foto: Jeju Loveland Vis mer

I fjor var den travleste flyruten på verdensbasis mellom Sør-Koreas hovedstad Seoul og Jeju Island, en turistdestinasjon 90 kilometer utenfor kysten til Sør-Korea. Øya har raskt vokst i popularitet hos turister som kommer for å se på den vulkanske landskapet, de fotogene fossefallene, og den erotiske fornøyelsesparken Jeju Loveland. Ikke overraskende har sistnevnte ført til en stor pågang fra nygifte par fra arrangerte ekteskap på bryllupsreise.

Turister ødelegger korallrevene

I 2017 gikk det 65 000 flyvninger mellom de to flyplassene. Noe som tilsvarer omtrent 180 flyvninger daglig, og omtrent 15 millioner besøkende turister i året, i følge South China Morning Post. Det er mange mennesker for et område på under 2000 kvadratkilometer. Det ser ikke ut til at antallet flyvninger skal begrenses med det første, snarere tvert imot. Myndighetene i Sør-Korea vurderer nå å bygge en ekstra flyplass på Jeju Island, noe som vil øke antallet besøkende til 45 millioner årlig innen 2035.

Kang Won-bo, leder av en lokal protestgruppe, fortalte Korea Times at miljøet på øya allerede har tatt skade av de mange turistene. Cathrine Germier-Hamel, en forsker på bærekraftig turisme, sier til BBC at øya også mottar en del cruisepassasjer som kun blir noen få timer, og dermed heller ikke bidrar noe til den lokale økonomien.

– Suksessen av turisme måles som regel utelukkende i antall besøkende, og det er vi nødt til å gjøre noe med, sier hun.

7. Island

LITE OVERNATTINGSMULIGHETER: Pågangen fra Island har gått så raskt at overnattingsindustrien ikke har klart å henge med i svingene. Foto: NTB Scanpix
LITE OVERNATTINGSMULIGHETER: Pågangen fra Island har gått så raskt at overnattingsindustrien ikke har klart å henge med i svingene. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Island opplever en voldsom pågang av turister, og kapasiteten på øya er nå sprengt. I fjor fortalte vi historien om to turister som hadde kommet til byen Bogarnes uten å arrangere overnatting på forhånd, og deretter gikk fra dør til dør hos privatpersoner for å lete etter et sted å sove.

Bruker private hager som toalett

Bussjåføren Freyja Thoroddsen kjører mange av turistene inn til byen, og i fjor fortalte hun avisa Independent om noen av problemene som ofte oppstår.

– Et av de største problemene er at turister bruker hagene våre som toaletter. Vi har strenge regler for camping, men de brytes hele tiden. For noen år siden var det ikke noe problem å komme til Island uten å ha bestilt overnatting, men slik er det ikke lenger. Det har vært en kraftig økning av turister, og overnattingsindustrien har ikke hengt med i utviklingen. Har du ikke bestilt rom i forveien, får du prolemer, sier hun til avisa.

Turiststrømmen til Island steg med 76 prosent fra 2014 til 2015, og siden har det bare fortsatt. Nå vurderer myndighetene hvordan de skal kunne regulere tilstrømmingen. Blant annet snakkes det om å innføre strengere reguleringer på Airbnb-boliger.

LATTEREN SITTER LØST: Da en amerikansk turist prøvde en viking-genser – av jern – fikk hun den ikke av seg. Dette fikk alle i rommet til å bryte ut i latter. Video: Twitter / Dori Sig Vis mer

8. Venezia

PÅGANG: Venezia merker trykket av turistene, både i form av slitasje, forsøpling og nedleggelse av butikker. Foto: NTB Scanpix
PÅGANG: Venezia merker trykket av turistene, både i form av slitasje, forsøpling og nedleggelse av butikker. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Det er ikke noen nyhet at turistene flommer til den italienske havnebyen Venezia, men det siste året har antallet turister kommet opp i hele 30 millioner besøkende, melder CNN. Nå frykter flere eksperter at havnebyen som synker med 2 millimeter i året, slett ikke skal synke til bunns på grunn av havet, men av turistene som stadig kommer på besøk.

Venezia er «tørrlagt»

Allerede i januar 2014 forsøkte italienske myndigheter å begrense turiststrømmen ved å redusere antallet cruiseskip som fikk legge til havn med 20 prosent. De venetianske innbyggerne stemte for et totalforbud av de store cruiseskipene, men forslaget ble til slutt stemt ned av de sentrale myndighetene. Det førte til at Venezia nå stemmer for å danne sin egen republikk, uavhengig av fastlandet Italia. Til tross for at to tredjedeler av venetianerne stemte for en løsrivelse, har forslaget foreløpig ikke gått gjennom.

Det er imidlertid ikke bare cruiseskipene som har skapt debatt i havnebyen. I mai 2017 innførte byrådet et billettsystem for de som ønsket å besøke det populære torget Piazza San Marco. Det er ikke funnet noen løsning for problemet som har oppstått når nærbutikkene legges ned. Stadig flere matbutikker, slaktere og bokhandlere blir nødt til å legge ned for å gi plass til suvernirbutikkene. Fastboende blir også presset ut av leilighetene sine, for å gjøre plass til nye hoteller og restauranter.

Dessuten fører alle de trampende turistene til slitasje både på broene og statuene i området. Det koster penger å restaurere turistattraksjonene, og foreløpig blir alle restaurasjoner gjennomført av kommersielle aktører, som dermed dekker broer og andre minnesmerker med store reklameplakater for eget merke under prosessen. Hotellnæringen i byen mener mye kan løses ved hjelp av en spredning av turistene. Ikke bare i områdene, men også i tid.

– Det å få flere turister til å besøke oss i perioden mellom oktober og april, samt å få de til å komme i ukedager vil være avgjørende. Det er dessuten mange turister som kun oppholder seg i noen få bydeler, og ikke engang besøker bydelene Castello og Cannareggio, som har noen av de fineste kirkene i Venezia, sier hotelldirektør ved L’Orologio Hotel, Cristiano Fortuna, til CNN.

VENEZIA: Turister måtte betale 11 110 kroner for biff og vann
Share Button

Legg igjen en kommentar