Enige om hvorfor katastrofen med helikopteret skjedde

Akkurat nå legger Statens havarikommisjon for transport fram den endelige rapporten etter helikopterulykken i Hordaland for drøyt to år siden.

Havarikommisjonen legger fram 12 forslag til hvordan helikoptersikkerheten kan bedres.

Helikopter-produsenten Airbus blir blant annet bedt om å endre designet på girboksen, der ulykken startet.

– Den direkte årsaken til ulykken var utmattingsbrudd i et andretrinns planetgir i hovedgirboksen, utløst av løse partikler i girboksen. Sprekkene startet i en liten skade på overflaten og utviklet seg uoppdaget under overflaten til en katastrofal feil, opplyser Statens havarikommisjon.

– Det er ingen sammenheng mellom ulykken og flygernes handlinger. Havarikommisjonen har også utelukket materialfeil og mekanisk svikt, samt vedlikeholdsfeil hos helikopteroperatøren, heter det videre i rapporten.

Turøy-ulykken midt på dagen 29. april 2016 tok 13 menneskeliv.

Alle involverte eksperter er enige om hvorfor Super Puma-helikopteret av typen H255 styrtet på Skitholmen ved Turøy i Fjell kommune ved 12-tiden:

Hovedrotoren løsnet som følge av tretthetsbrudd på del nede i girboksen.

Allerede fire dager etter ulykken slo Havarikommisjonen fast, etter å ha lyttet til alt som ble sagt på taleregistratoren, at ulykken ikke var forårsaket av menneskelige feil i forbindelse med den aktuelle flyturen fra Gullfaks B-plattformen i retning Bergen Lufthavn Flesland.

Sotra 20160430.Helikopter stryrta ved Turøy.Flere og flere legger ned blomster ved Svelgensund bru.Foto: Vidar Ruud / NTB scanpix

Protest mot fasiten

Men Havarikommisjonen og helikopterprodusenten Airbus er ikke enige om forklaringer til og ansvaret for den tekniske svikten som forårsaket katastrofen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter EU/EØS-regler har involverte parter rett til å se Havarikommisjonens utkast til rapport og komme med sine kommentarer og egne vurderinger før «fasiten» blir lagt fram.

Teknisk Ukeblad melder i dag at Airbus har lagt ved en dissens til havarirapporten om sprekken i et tannhjul, som utløste problemene i girboksen, og som førte til at rotoren løsnet og ble funnet flere hundre meter fra vraket av helikopteret.

To kvinner – elleve menn

Alle de 13 om bord mistet livet etter at helikopteret falt over 600 høydemeter, traff Skitholmen og skled ut i havet.

Da var turen fra oljefeltet bare fem minutter unna målet Flesland.

To av de omkomne var pilotene – elleve var oljearbeidere på vei hjem fra jobb.

To kvinner og elleve menn mistet livet. Elleve var norske – de to andre fra Italia og Storbritannia.

CHC Helikopter Service er selskapet som driftet ulykkeshelikopteret.

Ulykken utløste en suspensjon av denne Super Puma-modellen i norsk og britisk sektor av Nordsjøen.

Super Puma-helikoptrene må undersøkes igjen
Share Button

Legg igjen en kommentar