Gå ned i vekt raskt og effektivt!

Dette er den første av to blogginnlegg som medfører ekstreme fysiske eksperimenter. Absolutt ingen prestasjonsfremmende medikamenter av noe slag ble brukt. Hvordan jeg gikk ned i vekt?

Del 1 – dette innlegget – «. Veie-ins» detaljer nøyaktig hvordan slåsskjemper som Georges St. Pierre raskt miste 20-30 pounds for å avgrense metode, utført Nate dette på seg selv, å miste 20 pounds i 5 dager. Den unike del: Dr. Berardi og teamet målt viktige variabler gjennom hele prosessen, inkludert den siste «rehydrering» fase. Som Berardi uttrykte det:

«Vi brukte GSP eksakte protokoll med ham [Nate]. Tanken var at ved å gjøre dette med en fyr som ikke egentlig trenger å konkurrere neste dag, kan vi måle alle slags ytelse variabler som du aldri ville komme med en utøver om å kjempe. »

Del 2 – neste innlegg – vil dele hvordan Nate brukt periodisk faste og strategisk planlagt å spise for å få 20 pounds i 28 dager, emulerer en fighter som ønsker (eller behov) for å flytte opp en vektklasse i konkurransen.

Advarende Note på del 1

Mixed Martial Arts (MMA) jagerfly sette alt ut i det åpne for verden å se: de sparke, slå, le, gråte, og blø foran tusenvis av arena fans og millioner flere ser hjemme.

Men selv om du er en hardcore fan som kjenner alle statistikker, det er noe bak kulissene som du har sannsynligvis aldri sett i sin helhet: verdensklasse vekt manipulasjon …

Gjort riktig, kan det øke betraktelig en fighter vinnersjanser. En idrettsutøver vil kunstig redusere sin vekt for pre-kampen veie-ins, så møt opp til selve kampen 10, 20, eller 30 pounds tyngre enn sin motstander. Det er en game changer.

Gjort galt, kan det gjøre selv den tøffeste fyren mister sin kant … og sannsynligvis kampen. Det er alvorlig fare for organsvikt hvis gjort på måfå.

Selv om boksere og brytere har vært manipulere vekt på denne måten i flere tiår, har det luften av ulovlig aktivitet. Og selv om det er lovlig i MMA konkurranse, bør du * aldri * prøv dette hjemme eller uten medisinsk tilsyn. Overdreven dehydrering kan drepe deg. «Cutting vekt» har ingen plass i den virkelige verden slanking eller atferd.

Dette er ikke en artikkel om bærekraftig vekttap eller leve sunt. Snarere er det et fascinerende innblikk i hvor langt utøvere og forskere vil gå til å manipulere kroppen for konkurransefortrinn.

Slik fungerer det …

Tast Nate

Tenk deg dette: Det er lørdag kveld og du er en topprangerte MMA fighter som bare gikk inn i buret for å kjempe for den 170-kilos weltervekt Championship.

Spørsmål: Hvor mye veier du?

Svaret kan synes opplagt 170 pounds, ikke sant? Men hvis du har fulgt trinnene av ekstrem vekt manipulasjon, er den virkelige svaret at du veier et sted mellom 185 og 190 pounds. Det er 15 til 20 pounds mer enn «cutoff» vekt på 170.

24 timer før du gikk inn i buret, men det gjorde du faktisk veie 170 pounds. Du måtte. Fredag ​​kveld var den offisielle innveiing hvor du og din motstander både strippet ned til skivvies, tråkket på skalaen foran dommeren, og ba om at tallet på skalaen rammet 170 eller lavere.

Men når du gikk av denne skalaen var det et kappløp for å få vekt.

Jeg finner denne typen fysiologiske dukketeater veldig interessant. De fleste av oss vanlige gutter har en hard tid å få eller miste bare 5 pounds på en gang.

Men de beste kamp utøverne kan miste opptil 30 pounds i bare fem dagene før kampen. Da kan de få nesten alt av det tilbake i de 24 timene mellom vekt og går tå til tå.

De gjør dette for å få en massiv konkurransefortrinn. Med andre ord, vil den større fyr som beholder mer av sin styrke, smidighet og utholdenhet sannsynlig vinne. Fyren som veier inn på 170 – og deretter kamper på 170 – har ofte en verden av vondt kommer hans vei.

Det er derfor Anderson Silva – uten tvil verdens beste MMA fighter – normalt kjemper i 185-kilos klassen selv om han faktisk veier 215 pounds. Et par dager før han kjemper, Anderson «kutt» 30 pounds å gjøre vekt … så får det meste av sin vekt tilbake i 24 timer i tid for hans kamp.

Georges St Pierre – uten tvil verdens 2. beste fighter – går vanligvis rundt 195 pounds. Han ender opp med å kutte 25 pounds å gjøre sin £ 170 vektklassen, og deretter får 20 av det tilbake før hans kamp.

Sleipe, ikke sant?

Akkurat hvordan disse gutta gjør det? Og hva betyr dette raske vekttap og vektøkning gjøre til deres prestasjoner?

Min Extreme Vekt Manipulasjon Experiment

Jeg er heldig nok til å være venner med Dr. John Berardi og Martin Rooney, to karer som regelmessig arbeider med UFC utøvere.

Nylig, fortalte jeg dem at jeg ønsket å se hva skjæring vekt var. Er det virkelig mulig for en vanlig fyr som meg til å slippe 20 pounds i noen dager deretter få alt tilbake i 24 timer?

Og hvis det var mulig, hva ville det føles som? Jeg hørte kutte vekt var en av de vanskeligste tingene jagerfly gjøre gjennom hele karrieren. Ble jeg mann nok til å håndtere det? Eller ville jeg gi opp når ting ble tøff?

De ble enige om å hjelpe meg kutte 20 pounds i en uke, og deretter sette det hele på igjen i 24 timer.

Nervøs ikke engang begynne å forklare hva jeg følte.

Smart måte å kutte vekt Fast

 

Nå ekstrem vekt manipulasjon kan gå fryktelig, fryktelig galt. Selv mange av UFC gutta ikke vet hvordan de skal gjøre det på den smarte måten. I stedet satte de sine kropper i reell skade ved å gjøre dumme ting som å ta mye av diuretika, ikke drikke noe vann, hoppe over måltider, iført søppelsekker mens du trener (noen ganger i badstuen) og generelt å være idiotisk.

De mister vekt, selvfølgelig. Men de også mister energi og kraft og utvikle en dårlig humør. Ingen som hjelper under kampen tid.

Med hjelp av Dr. Berardi og Rooney, bestemte jeg meg for å ta en smartere rute, i stedet for å sette min helse i alvorlig fare.

Jeg startet på 190.2 pounds og hadde fem dager å miste 20 pounds.

Her er en oversikt over de ernæringsmessige strategier vi brukte – det samme som Georges St Pierre og andre elite MMA jagerfly bruke før en stor kamp. (Husk at vi vet dette fordi Dr. Berardi er Georges ‘ernæring coach).

STRATEGISK FELLE VANNFORBRUK

Slippe vekt raskt handler om å manipulere din vann og natrium nivåer.

For en fighter som ønsker å kutte vekt raskt og trygt, her er hvor mye vann han ville forbruke i de fem dagene før hans innveiing:

Søndag – 2 liter
Mandag – 1 gallon
Tirsdag – 1 gallon
Onsdag – 0,5 liter
Torsdag – 0,25 liter
Fredag ​​- Ingen vann til etter innveiing på 17:00.

Som du kan se, hvor mye vann starter høyt med to liter og avtar med hver dag før han drikker knapt noen vann på torsdag og fredag.

Dette er for å sikre at kroppen deres kommer inn «flushing modus.»

Ved å drikke mye vann tidlig på, vil fighter kropp ned-regulere aldosteron, et hormon som fungerer for å bevare natrium og utskille kalium.

Og da han plutselig reduserer mengden av vann han drikker i midten og slutten av uken, vil kroppen hans fortsatt være i flushing modus, som betyr at han vil treffe på badet for å tisse mye selv om han knapt nok drikke noe vann.

Hva skjer når du skille ut mer væske enn du tar inn? Bingo! Rapid vekttap.

IKKE SPIS MER ENN 50 gram karbohydrater per dag

Siden ett gram karbohydrat trekker 2,7 gram vann i kroppen, er det viktig for jagerfly for å beholde sin carb inntaket lavt.

Ved å gjøre dette, de også utarme muskel glykogen (en kilde til energi) og holde kroppen sin i «flush-modus».

IKKE spise frukt, sukker, og stivelse

Dette er karbohydrater som bør unngås helt mens kutte.

EAT måltider som inneholder mye protein og fett

Jagerfly må spise noe. Siden de er å unngå karbohydrater, råder Dr. Berardi dem til å laste opp på høykvalitets protein som kjøtt, egg eller noen vegetariske kilder til protein. Det er også en perfekt mulighet til å spise mye grønne grønnsaker (som spinat) og cruciferous grønnsaker (som brokkoli og blomkål).

Georges St Pierre normalt har sine måltider tilberedt av en privat kokk så han ikke engang å tenke på slike ting eller ta avgjørelser. Anbefalt lesing: her er detaljering GSP trening diett en hel artikkel.

IKKE SPIS SALT

Siden kroppen liker å holde på natrium (som vil holde på vann), slippe salt hjelper fighter kropp spylevann ut.

VURDERE en naturlig vanndrivende

Dette trinnet er ikke alltid nødvendig, men det kan hjelpe når du får ned til ledningen, men fortsatt trenger å gå ned i vann. Sats på en naturlig vanndrivende som løvetann rot, men vente til de siste to dagene for å bruke den.

TA varme bad

Vi svetter mye i varme omgivelser. Men svetter vi mest i varme, fuktige miljøer. Siden varmt vann gir både varme og 100% fuktighet, jagerfly mister vann raskt ved å ta varme bad og fullt neddykking alt, men deres nesen i 10 minutter om gangen.

SITTE i badstuen

Dette er den «finishen» for å spyle de siste par pounds av vann og brukes bare på de siste par dagene før innveiing.

The Weight Cut Schedule

Så hvis vi tar alt dette og dele det opp i en ukentlig plan, ser det ut som dette:

Søndag

Karbohydrater: Mindre enn 50 gram per dag. Ingen frukt, stivelse eller sukker.
Protein og fett: Så mye som du ønsker i tre måltider
Vann: 2 liter
Salt: Ingen

Mandag

Karbohydrater: Mindre enn 50 gram per dag. Ingen frukt, stivelse eller sukker.
Protein og fett: Så mye som du ønsker i tre måltider
Vann: 1 gallon
Salt: Ingen

Tirsdag

Karbohydrater: Mindre enn 50 gram per dag. Ingen frukt, stivelse eller sukker.
Protein og fett: Så mye som du ønsker i tre måltider
Vann: 1 gallon
Salt: Ingen

Onsdag

Karbohydrater: Mindre enn 50 gram per dag. Ingen frukt, stivelse eller sukker.
Protein og fett: Så mye som du ønsker i tre måltider
Vann: 0,5 gallon
Salt: Ingen
Badstue i ettermiddag

Torsdag

Karbohydrater: Mindre enn 50 gram per dag. Ingen frukt, stivelse eller sukker.
Protein og fett: Så mye som du ønsker i tre måltider
Vann: 0,25 gallon
Salt: Ingen
Badstue i ettermiddag i 30 minutter, varmt vannbad om natten

Fredag ​​(veier inn på 18:00)

Karbohydrater: Mindre enn 50 gram per dag. Ingen frukt, stivelse eller sukker.
Protein og fett: Spis to svært små måltider frem til veie i
Vann: Ingen till innveiing
Salt: Ingen
Badstue inntil vekten er oppfylt

(Notat fra Tim: Du kan laste ned hele vekt-manipulasjon plan som Nate brukt her. Vekttap og Utvanning Protocol)

Hvordan det føles å kutte Vekt

Slik at alt ser fint ut på papiret. Men hva betyr det egentlig føles å gå gjennom det?

Ett ord: Hell.

Jeg startet min kutt på søndag 190 pounds. Her er en rask oversikt over hvordan det så ut.

Søndag – 190 PUND

Jeg bærer en gallon vann mugge med meg uansett hvor jeg går, noe som gjør meg latterlig. Men jeg må sørge for at jeg får mine to liter vann i. Samlet sett, men jeg føler meg fin. Det faktisk ser ikke så vanskelig. Jeg er ikke sikker på hva big deal er.

Mandag – 187 PUND

Jeg begynner å savne smaken av salt. All min mat er tørt. Nå jeg drikker en liter vann i stedet for to. Fortsatt ikke så ille.

Tirsdag – 182 PUND

Jeg går på do 13 ganger på en dag. En ny rekord, tror jeg. Og jeg er fortsatt drikker en liter vann.

Onsdag – 179 PUND

Nå er jeg ned til halv liter vann per dag, noe som betyr at jeg må rasjonere den ut, noe som føles rart. Jeg har litt med frokost, litt med lunsj, og litt med middag. Det er definitivt ikke nok vann.

Min munn er tørr. Jeg føler meg dehydrert. Jeg drikker rett espresso i stedet for drypp kaffe fordi det inneholder for mye vann.

På kvelden prøver jeg min første varmt vannbad. Jeg vanligvis liker bad, men dette er annerledes. Leiligheten min er vann blir ikke så varmt som Dr. Berardi ønsker at det skal være – «hot nok til å forårsake moderat smerte, men ikke brenne hånden» – så jeg fyller to gryter og en kjele med vann, legg dem på stovetop før de koke, og hell dem i badekaret.

Jeg komme inn på badet og umiddelbart angre på beslutningen.

10 minutter senere, jeg lå naken i midten av stuen min prøver å få igjen pusten. Øynene mine er rullet tilbake i hodet mitt. Hele kroppen min føles som en gigantisk hjerterytme. Jeg ønsker å drikke litt vann, men kan ikke.

Dette begynner å bli mindre moro.

Torsdag – 175 PUND

Jeg er en zombie. En zombie som sitter. Det meste i badstuen eller på sofaen.

I badstuen ser jeg perler av svette samle på huden min. Jeg ser min dyrebare vannet renne ned mine armer og bryst og ben, og vet at jeg ikke vil være i stand til å fylle noe av det når jeg kommer ut.

Jeg har bare 0,25 liter vann for å vare meg hele dagen. Jeg er klar for at dette skal være over.

Fredag ​​- 169,7 pounds 17:00

Jeg ser syk, veldig syk.

Jeg tilbringer de siste 30 minuttene før innveiing i badstuen og drikke fire slurker med vann gjennom hele dagen …

Hva kutte vekt gjør med ytelse

OK, jeg skal spare deg for resten av posteringer og dele noen ytelse data.

Mens jagerfly er testet i konkurranse, har ingen noensinne virkelig dokumentert hvor mye styrke eller makt de taper med dehydrerende. (Eller hvor mye styrke og kraft de gjenvinne etter at de får all sin vekt bak.)

Så bestemte vi oss for å sjekke.

Og det viser seg, å miste 20 pounds i 5 dager er ikke bidrar til å være sterk, kraftig, eller smidig. (Surprise!) Jeg kunne ikke hoppe så høyt, løfte så mye vekt, eller løpe så fort eller så lenge jeg hadde bare en uke før under vår baseline testing.

POWER TEST: loddrett hoppe

Baseline: 31,7 inches
Etter Dehydrering: 27,6 inches

STYRKE ENDURANCE TEST: 225-kg benkpress

Baseline: 15 reps
Etter Dehydrering: 5 reps

ENDURANCE TEST: MAX TIME på tredemølle

Baseline: 3 minutter og 14 sekunder av sprinting på 8mph med 6% stigning
Etter Dehydrering: 1 minutt og 28 sekunder av sprinting på 8mph med 3% stigning

Det er ikke rart disse gutta prøver å få all vekten tilbake umiddelbart etter veiing i. De ville være skrudd hvis de ikke gjorde det.

Apropos …

Den smarte måten å få vekt Fast

Når UFC utøvere kutte vekt og veie-in, vil de aldri være i stand til å prestere på et toppnivå. (Som er tydelig fra min mindre enn fantastisk ytelse i gym).

Så hva gjør de nå? De får så mye vekt som overhodet mulig i 24 timer.

Her er hvordan de gjør det. (Og hvordan jeg gjorde det, også.)

Dramatisk øke vanninntaket.

Ifølge Dr. Berardi, kan kroppen absorbere bare ca 1 liter (2,2 pounds) av væske – i maksimalt – i en time. Så han råder jagerfly han jobber med å ikke å drikke noe mer enn det. I stedet forteller han dem til å nippe til en liter (2,2 pounds) vann per time.

Imidlertid vil jagerfly ikke beholde alt som væske. Faktisk, sannsynligvis ca. 25% av det vil bli tapt som urin.

Så, her er regnestykket for en som Georges St Pierre:

9 liter (20 pounds) av vann for å få tilbake.
11 liter (£ 25) av væske mellom fredag ​​innveiing og lørdag veie-in for å få alt tilbake.
24 timer på seg til å gjøre det. 8 av disse vil han skal sove og tre av disse vil bli frem til lørdag innveiing.
Dette etterlater 13 totalt antall timer for rehydrering.

Så så snart Georges trinn av skalaen, han bokstavelig talt smeller en liter vann og bærer flasken rundt med ham, påfylling det og at det må tømmes hver time inntil 3 timer før hans kamp. (Det er ikke et bad i buret.)

Spise så mye karbohydrater (AND protein og fett) som du ønsker

Nå er også tiden for jagerfly for å laste opp på karbohydrater og trekke alt vannet de drikker tilbake til sine muskler. Det hjelper også at de føler seg mer menneskelig og ser mindre sykelig. (Noe jeg definitivt opplevd i løpet av min super-hydrering fase.)

Dr. Berardi har sine jagerfly spise et stort måltid rett etter de veier i han ikke begrenser kalorier -. Sine utøvere kan spise så mye de vil i det måltidet så lenge det er sunn mat som magert kjøtt, søte poteter, ris, og grønnsaker. (Gorging på junk food er en dårlig idé.)

Så på lørdag (fight dag), har Dr. Berardi hans krigere spise en tilfredsstillende mengde sunn mat i noen små måltider som leder opp til kampen.

Tilsett salt ALT

Siden natrium hjelper kroppen å beholde vann, jagerfly oppfordres til å legge ekstra salt til sine måltider.

Her er hva min super rehydrering timeplanen så ut:

Den vektøkning Schedule

Fredag ​​etter innveiing

Karbohydrater: Spis så mye du vil i ett måltid etter innveiing og testing
Protein og fett: Spis så mye du vil i ett måltid etter innveiing og testing
Rehydrering Beverage: Drikk en liter vann blandet med 1/2 scoop av karbohydrat / protein drikk for hver time du er våken. (Vi brukte Surge Workout Fuel.)
Salt: Salt mat

Lørdag

Karbohydrater: Spis tilfredsstillende beløp i fire måltider før innveiing
Protein: Spis tilfredsstillende beløp i fire måltider før innveiing
Rehydrering Beverage: Drikk en liter vann blandet med 1/2 scoop av karbohydrat / protein drikk for hver time du er våken, men stoppe tre timer før testing.

Hva økende vekt gjør med ytelse

Share Button

Legg igjen en kommentar