Gjenåpner verdens lengste flyrute – uten et eneste sete i turistklasse

I 2013 la Singapore Airlines ned verdens lengste flyrute, den 19 timer lange flyvningen fra Singapore til Newark-flyplassen utenfor New York.

Selskapet klarte ikke å få den lønnsom på grunn av finanskrise og økte priser på drivstoff.

Men nå, med nye og langt mer drivstoffgjerrige fly på markedet, har Singapore Airlines (SIA) bestemt seg for å gjenåpne ruta. De første flyvningene skal etter planen finnes sted tredje kvartal i år. Neste år skal det opprettes ei direkterute mellom Singapore og Los Angeles, men denne tar «bare» 15 timer, skriver Singapore-avisa The Straits Time.

Kan fly 18000 kilometer

Begge disse rutene skal opereres av SIAs splitter nye langdistansefly av typen Airbus 350-900ULR, der ULR står for – ikke overraskende – «Ultra Long Range».

Selskapet har bestilt sju slike fly.

Derfor er (nesten) alle fly hvite

Dette flyet var på vingene i en testflyvning for for aller første gang i april i år, og er konstruert for å kunne fly hele 18000 kilometer. Fra Singapore til New York er det omlag 15000 kilometer.

Ingen turistklasse

19 timer i et trangt flysete kan være en prøvelse for de fleste, men det slipper man her. Disse rutene vil nemlig ikke ha ordinær økonomiklasse, men noe som blir kalt «premium economy», med noe mer komfort og beinplass enn vanlig. I tillegg til business-klasse, selvsagt.

Billett-prisene er ikke tilgjengelige all den tid Singapore Airlines foreløpig ikke har kommet med noen offisiell lansering av de nye rutene.

I dag er det Qatar Airlines som opererer verdens lengste flyrute. Turen fra Auckland i New Zealand til Doha tar omlag 18 timer, en time mer enn Qantas’ rute fra Perth på vestkysten av Australia til London.

Jonny (49) fra Finnmark er sjef for 18 flyplasser i Kenya, og utstyrt med livvakter døgnet rundt
Share Button

Legg igjen en kommentar