Gourmetmat, trendy vermutbarer og siste skrik – Palma de Mallorca har alt

(Dagbladet): – Kom, vi må ta en vermut før lunsj, oppfordrer guide José Miguel Martínez (45) og drar meg inn i en trang, men koselig, bar.


TRENDY: Bak disken i Vermuteria Rosa mikser Pito Mera og Emilie Vasileva siste skrik på drikkefronten: Vermut blandet med soda. Foto: Torild Moland / Magasinet Reiselyst Vis mer

På veggene henger hele skinker, klaser med hvitløk og tørket paprika. I disken står fargerike bokser med, eh – sardiner! stablet i dekorative hauger.

Bartender Pito Mera (35) setter et lavt glass med noe boblende og brunt foran oss på disken, akkompagnert av en klassisk Gilda-tapas: To oliven servert med en sardin og grønn chili.

Vær så god!

– En vermut før maten skjerper appetitten, sier José og heller innpå. Det er siste skrik i hipster-verdenen. Velkommen til Palma.

Hippest i Spania

Du har sikkert hørt det før, at Balearenes hovedstad Palma de Mallorca er Spanias hippeste by. Den er vakker som Barcelona, og kulere enn Madrid.

Hit kommer fastlandets mest trendy fashionistaer for å handle, og her skapes mange av Spanias trender.

Men det har ikke alltid vært sånn. For 20 år siden var mange av husene tomme, og lokale ville heller bo på landsbygda enn i byen. Men så har Mallorca generelt, og Palma spesielt, gjennomgått en total imageforvandling.


GATER MED SJARM: Palma er en av Europas koseligste byer med både små, trange gater og storslagne avenuer. Med arabisk, spansk, katalansk og romersk innflytelse er byen en fest for alle sanser. Foto: Torild Moland / Magasinet Reiselyst Vis mer

Charterturismens vugge er nå hjemsted til flere kjendiser og luksushotell enn noen annen øy i Middelhavet, og hovedstaden Palma de Mallorca er Middelhavets hotteste storby.

Den stygge andungen er blitt voksen.

Den gyldne mil

Snobbete damer vandrer ned shoppinggaten Avinguda Jaume III og svir av tusenlapper på merkevarer fra spanske og internasjonale designere, inkludert Loewe, Massimo Dutti og Cartier.

For 30 år siden eksisterte ikke gaten engang, nå er den selve symbolet på Palmas snobbethet.

I Passeig del Born venter Hugo Boss og Louis Vuitton. Heller ikke denne gaten eksisterte for 20 år siden – den ble først en gågate på begynnelsen av 2000-tallet.

I dag er Passeig del Born starten av det som kalles The Golden Mile, et halvannen kilometer langt strekke med byens mest eksklusive shopping. I sidegatene har mindre kjente, men minst like dyre, smådesignere sett sitt snitt til å kapre de velbeslåtte kundenes oppmerksomhet.

Historisk sjel


HOTELL: Palma har etter hvert fått en rekke lekre boutiquehotell, som Hotel Sant Francesc, vegg i vegg med kriken ved samme navn. Fra takterassen er det utsikt over store deler av gamlebyen. Foto: Torild Moland / Magasinet Reiselyst Vis mer

Men det er ikke bare snobbete klær og trendy barer som gjør Palma så attraktiv.

Så hva er egentlig byens hemmelige ingrediens?

De fleste som har vært her, kan enes om at det er byens historie og derav utseende og sjel, som gjør den så unik. For med arabisk, spansk, katalansk og romersk innflytelse, er Palma en fest for alle sanser.

Storslagne katedraler ligger side om side med trange smug, grønne parker og intime skinkebutikker. På toppen av gamlebyen rager den 44 meter høye gotiske katedralen «La Seu» (bygget på toppen av en tidligere moske). Ikke langt unna byr Museum of Spanish Contemporary Art på interessant, moderne kunst.

I gamlebyen snirkler trange, arabiske gater seg inn mot bykjernen. Butikkene bugner av lokale spesialiteter. Og nede ved sjøen byr El Paseo Marítimo på en forfriskende spasertur mellom dyre yachter, rolige sandstrender og rake palmer.


SHOPPING: I Passeig del Born er det rikelig med muligheter til å gå på designer-shopping. Foto: Torild Moland / Magasinet Reiselyst Vis mer

Ved enden av promenaden venter loungestedet Purobeach, og på toppen av byens mange boutiquehotell frister små basseng med stor utsikt.

Gourmetmat

Det nye gourmetmarkedet San Juan åpnet for to år siden. Her får du lokalt laget pa amb oli (brød med olje), potettortillaer med både chili, blekksprut og sjømat, lokalprodusert vin og den lokale «pizzaen» coca.

– Cocas er veldig typisk for Mallorca og blir gjerne brukt i begravelser eller formelle anledninger når vi vil ha noe som er lett og kan spises stående. Det vanligste er cocas med løk og paprika, som er enkelt og smakfullt, forteller Iva Rubio som driver restauranten Coca y Ensaladas inne i San Juan-markedet.

Men man kan ha all verdens ting oppå, noe restaurantens meny vitner om. Reker, oksecarpaccio og tunfisk. Og med revet pattegris med saus av tørkede aprikos, som er guide Josés favoritt.

Et glass musserende vin og en coca med pattegris senere, er det vanskelig å være uenig.


KULINARISK: San Jose Gastronomic market åpnet i fjor sommer i en gammel slakterhall opprinnelig designet av Gaudi-eleven Gazpar Bennazar. Foto: Torild Moland / Magasinet Reiselyst Vis mer

I tiden

Nye matmarkeder, nye butikker, nye gallerier. Palma er i konstant endring. En butikk du handlet i for to år siden, er høyst sannsynlig ikke der neste gang du kommer.

Baren du likte er lagt ned, og restauranten du spiste på har skiftet navn.

Akkurat nå er vermuteria det hippeste i byen, men om fire år er vermut kanskje byttet ut med sherry, portvin, vodka eller cava.

For hvem vet hva Palma de Mallorca vil finne på. Annet enn å følge med i tiden.

Eller rett og slett sette den.


IKONISK: Den gotiske katedralen La Seu, eller Cathedral of Santa Maria of Palma, er byens ubestridte landemerke. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer
Share Button

Legg igjen en kommentar