Halogen Xenon Bixenon Hid LED eller Laser lys

Hva vi ser nå som vanlige ting var en gang store teknologiske prestasjoner. Det var tider da legge en enkel bolt eller forandre formen på en viss komponent ført til betydelige innovasjoner som, år senere, fungerte som grunnlag for mer avanserte prosjekter. La oss ta lykter for eksempel.

Selv om hele bilindustrien bruker dem, bare noen få mennesker som faktisk vet hvordan de utviklet seg fra enkle acetylen lamper i 1880 til svært komplekse LED forsamlinger i dag. Videre er forskerne kontinuerlig med hele «hodelykt» idé, prøver å finne nye gjennombrudd som ville åpenbart gjøre sine produkter bedre enn konkurrentenes. Laser frontlykter er et eksempel, men før diskutere dem, må vi gå gjennom mer vanlige systemer tilgjengelig for en større bruk.

Vi vil ikke snakke om hodelykten historie i dag fordi vi allerede gjorde det, men i stedet vi skal prøve å fokusere på de fire store hodelykt konfigurasjoner av i dag og se hva de driver med. Vi vil derfor prøve å diskutere fordeler og ulemper ved hver av dem, selv om folk generelt mener, og det skjer noen ganger til å være sant, at det nyeste er også den beste. Noen av dere er enige med våre uttalelser, andre vil ikke, men uansett, har hver av de fire typer lykter sine egne fordeler og ulemper. Så, la oss ta en av gangen og se hva dette handler om.

Halogen frontlykter

Halogenlykter er for tiden den mest populære i bilverdenen, og i tilfelle du lurer på hvorfor skjer dette, det er mest på grunn av deres primære

fordel: de er enkle og kostnadseffektive. I utgangspunktet en halogenpære har en levetid på ca 1000 timer under normale forhold, mens erstatningskostnadene er vanligvis svært lav sammenlignes med de andre typene Bellow (rundt 30 dollar for en anstendig sett). Imidlertid er halogenpærer blir det andre alternativet for flere og flere bilprodusenter over hele verden. Grunnen? Halogen er ikke akkurat synonym til effektivitet og, for bedre å forstå hvorfor, vil vi forklare hvordan en slik lyspære fungerer.

Først av alt, er det laget av et glass konvolutt stand til å motstå svært høye temperaturer, samt en gass, vanligvis en kombinasjon av argon og nitrogen, sammen med en wolfram-filament. For å skape lys, mottar tungsten filament strøm fra bilens batteri og varmer opp til rundt 2500 grader Celsius og dermed begynner å gløde (incandescence prosess).

Når halogenpære kommer til slutten av sin levetid, vanligvis skjer det så fordi wolfram filament i fordamper og etterlater filamentet, bli avsatt på glasset og bevirker at filamentet til å sprekke ved et tidspunkt og gjengi seg unfunctional.

Men det er ikke det store problemet, skjønt. Det største problemet er at, under generering av utstrålende lys, skaper pæren også en stor mengde varme som i utgangspunktet representerer bortkastet energi.

Et annet stort problem med halogenpærer er også måten de reagerer på ulike stoffer. For eksempel, når du bytter ut en defekt lyspære, er det obligatorisk å unngå å berøre glasset på fritiden en! Fettet på fingrene vil holde seg til kvartsglass, forårsaker den til å varme ujevnt og drastisk kutte pære liv. Det du rørt det, prøve å bruke en ren klut og et alkoholbasert stoff å gni den av.

Likevel, halogen lyspærer har en rekke fordeler som kan gjøre det nummer én alternativ for de fleste bilprodusenter: de skaper en anstendig belysning for minst mulig penger; de kommer i en rekke forskjellige størrelser, som i utgangspunktet betyr at slike pærer kan installeres på de fleste bilmodeller; de kan dimmes, og dermed gir bilprodusenter å bygge flere versjoner, avhengig av kroppstype og dimensjoner.

På bare noen få ord, det er fordeler og ulemper med halogenlykter:

FORDELER:

• lett å erstatte
• enkel konstruksjon
• ulike dimensjoner
• kostnadseffektiv

ULEMPER:

• energi sløse
• ekstra omsorg som kreves

HID frontlykter (xenon hovedlys)

Xenon-lykter, offisielt kjent som høy intensitet utslipp hodelykt (HIDs), er vanligvis definert som en mer effektiv løsning, hovedsakelig på grunn av fargetemperatur

og mengden av lys som de genererer. Den første xenon frontlys dukket opp på BMW 7-serie i 1991 og sakte ble nummer ett alternativ for flere parkeringsselskaper, som unngikk imidlertid å tilby den som standard utstyr.

HID lysene fungerer ganske mye som din neon rør i kjelleren. Du har et lukket rør fylt med gass, en elektrode i hver ende og en elektrisk strøm passerer gjennom. I kjøretøy programmer, HID lamper bruker en gjennomsiktig kvarts bolig, wolfram elektroder og en blanding av gasser som blir stimulert av høyspent elektrisk strøm passerer mellom de to elektrodene.

Til tross for deres vanlig brukt navn, HIDs faktisk bruke et metall-halogenid blanding og stole på xenon gass bare under oppstarting. Det er fordi en av de største problemene med HID lamper er den tiden som trengs for gasser inne for å nå sine driftstemperatur og gir et sterkt lys.

Prosessen med fingrene opp HID lamper skjer i tre trinn: først kommer tenningsfasen, når en høy spenningspuls frembringer en gnist som ioniserer xenongass og skaper en tunnel av strøm mellom elektrodene, og temperaturen i pæren stiger hurtig fordampning av den de metalliske salter som senker motstanden mellom de to elektrodene; til slutt, slår ballast til kontinuerlig drift å forsyne lampen en kontinuerlig mengde strøm, slik at lysbuen ikke vil flimre.

Plusser? Først av alt, en xenon frontlys mye mer effektiv når det gjelder mengden av lys som produseres, sammenlignet med de halogen seg. Selvfølgelig kan dette være lett betraktet et stort tilbakeslag, spesielt fra synspunkt av innkommende trafikk, hvis vinkelen på belysningen ikke er riktig konfigurert (for det meste når ettermarkedet kits er installert på feil måte eller ved hjelp av frontlys saker som ikke ble utformet for HIDs).

Ifølge offisielle statistikker, produserer en xenon pære 3000 lumen og 90 mcd / m2, mens en halogen lys genererer 1400 lumen og 30 mcd / m2.

Selvfølgelig har xenon lykter sakte ble tilgjengelig i en rekke størrelser og versjoner, spesielt for å brukes på ulike typer biler.

Et annet stort pluss kommer fordi xenon lys har en ganske lang levetid, overstiger en av halogenlamper: estimater peker til en operasjon levetid på rundt 2000 timer i normale forhold.

Effektivitet kan være en annen fordel tanke når du tenker å velge HID skadelig for halogenlys. De bruker mer makt til kickstart inn i handlingen, men etter at de har nådd driftstemperatur, vil de faktisk bruker mindre strøm enn vanlige lyspærer. Hvilket betyr at det vil være en noe mindre belastning på generatoren som ikke vil kreve mer motorens dreiemoment til å opprettholde kraft etterspørsel. Men vil du knapt se noen forskjell i drivstofforbruk (kanskje som en fluid unse per time), men det er fint å vite om du er en «Greenhead».

Tilbakeslag? Vel, tydeligvis de kommer til å koste mer enn halogenlamper (inkludert vedlikehold) og er mer komplekse, siden de krever en enhet kalt ballast, som er utgangspunktet en kondensator som skaper og regulerer den høye spenningen som trengs av HIDs å operere.

La oss ikke glemme disse lysene trenger noen sekunder på å nå full lysstyrke, grunnen til at de er ikke så god som separate fjernlys. Noen biler bruker HID nærlys og separate vanlige lyspærer for fjernlys. På høyere end modeller, det samme HID enheten fungerer begge veier (feilaktig kalt bi-xenon) ved hjelp av en mekanisk skygge inne i reflektoren å endre strålens retning tilsvarende.

Noen xenon frontlykter kan også ha en negativ innvirkning på helsen vår, som visse versjoner kan inneholde giftige stoffer, slik som metall kvikksølv. Noen land har innført spesielle regler som forbyr bruk av slike stoffer, men selvfølgelig, dette vil bare føre til høyere produksjons- og reparasjonskostnader.

Til syvende og sist, kan mengden av gjenskinn generert av frontlyktene være svært forstyrrende for de andre sjåfører på veien, spesielt for innkommende trafikk, og dermed øke antall ulykker og dødsfall forårsaket av annet enn fart og tekniske problemer.

Så, for å gjennomgå de fordeler og ulemper med xenon lys:

FORDELER:

• lengre levetid enn halogenlamper
• mer effektiv enn halogen som de bruker mindre strøm og skape mer lys
• bedre synlighet for sjåføren

ULEMPER:

• for mye gjenskinn og dermed potensielle problemer for innkommende trafikk
• høye kostnader
• mer komplekst system enn halogenpærer
• mulige skadelige materialer kan brukes
• de tar opp et par sekunder på å nå full lysstyrke

LED frontlykter

Bilindustrien har utviklet seg mye, det er sikkert. Sammen med det, har frontlykter nådd et nytt nivå, og etter bilprodusenter nøye analysert måten halogen eller HID lys påvirke sine modeller, slå til en annen alternativ: lysdioder. I alle fall på papiret, LED ser ut til å være løsningen for masseproduserte biler, men det er

også flere tilbakeslag som kan endre verdens perspektiv enn denne typen teknologi.

Den virkemåte av en LED er ganske vanskelig å forklare, men i korte ord, de er avhengige av negative elektroner som beveger seg mot positive «hull» på tvers av en halvleder. Når et fritt elektron faller inn i et hull som ligger på et lavere energinivå, vil den miste sin energi som frigjøres som et foton (den minste fraksjon av lys) i en prosess som kalles elektroluminescens.

Multipliser denne prosessen tusen ganger per sekund, og du har en kontinuerlig skarpt lys som slippes ut fra noe ca 2 mm bred – en lysdiode (LED).

Det viktigste aspektet når det gjelder LED-lykter er det faktum at de trenger svært lite strøm til å arbeide i forhold til klassiske halogenpærer. LED er for eksempel brukes på Toyota Prius og på et par andre hybrider der elektrisitet spiller en nøkkelrolle – ikke nødvendigvis for frontlykter. De første produksjonsenheter skulle bli funnet på 2004 Audi R8.

Generelt sett, er LED-lykter stablet i mellom halogen og HID lamper om deres luminescens, men de gir mye fokuserte stråler og kan også spilles med å skape forskjellige former.

Også, takket være sin lille størrelse, LED tillate for stor manipulasjon, med produsentene å være i stand til å lage alle slags former og samlinger som ville passer perfekt til sine modeller, så ingen flere stygge dome reflektorer.

Det finnes en rekke spørsmål som skal avklares imidlertid. For eksempel, selv om lysdiodene ikke avgir varme som de lyser opp, som halogen frontlys for eksempel gjøre de skaper en viss mengde varme i bunnen av emitteren (hovedsakelig chip) når strømmen passerer gjennom, og dermed skape en potensiell risiko for tilstøtende forsamlinger og tilkoblingskabler. Grunnen til at LED-lykter trenger kjølesystemer, som kjøleribber eller fans å holde dem fra å smelte.

Oh, og la oss ikke glemme at disse kjølesystemer er plassert i motorrommet, et ikke-at-cool området for noen andre system for å opprettholde en anstendig temperatur. Grunnen, LED hovedlys er også vanskeligere å designe og implementere til en bil, og dermed dyrere enn HIDs.

Hvorfor er ikke LED kjørelys eller LED-baklysene som bruker kjøleribber? Rett og slett fordi ingen er avhengig av dem for å navigere i mørket. Dermed de ikke trenger å være like kraftig som frontlykter, noe som betyr at dagens løp gjennom chips ikke vil være nok til å utgjøre så mye av en oppvarming problem.

Å bryte den opp med LED-lykter:

FORDELER:

• liten størrelse, la stor manipulasjon for ulike former
• meget lavt energiforbruk
• lysere enn halogenlykter samtidig tilby et varmere lys enn HIDs

ULEMPER:

• høye produksjonskostnader
• høy temperatur skapt rundt tilstøtende forsamlinger
• vanskeligere å designe og takle de allerede høye motorrommet temperaturer

LASER frontlykter

BMW og Audi trekker hardt for å gjøre laser frontlykter skje, med den nye teknologien lover å være 1000 ganger bedre enn LED-lykter, mens også kommer i en mye mer kompakt form. Du vet kanskje at lasere er ganske farlig ting å spille med, og de bare belyse en sone på størrelse med en krone. Så, hvordan laser lykter gjøre for en god idé å bli implementert på biler?

På samme måte som i eksempel Xenon ovenfra, den nye teknologien her benytter lasere bare for en del av den lette skapende prosess. Du kommer ikke til å ha to sett med høy effekt lasere med linser foran dem brenne alt i sikte når du bruker fjernlys.

Som BMW forklart, bruker systemet deres tre blå lasere plassert på baksiden av frontlys forsamlingen, skyte på et sett av små speil som fokuserer sin energi inn i en liten linse som inneholder gult fosfor gass.

Dette stoffet elsker å skape en svært lyse hvitt lys når man kommer i kontakt med laserstråler og dette resulterer lys reflekteres deretter mot fronten av frontlys. Så i utgangspunktet, du ser på lyset skapt av fosfor, ikke laseren selv, som gjør systemet veien brukbare.

Hva skjer hvis frontlys blir skadet eller ute av fokus? BMW sier det vil rett og slett stengt automatisk.

Lyset skapt i denne prosessen kan være så mye som 1000 ganger sterkere enn lysdioder mens du bruker om lag to tredjedeler (eller til og med halvparten) av strømmen. Og takket være fosfor, lysets fargetemperatur – er (5.500 6.000 K) ganske nær en naturlig dagslys tilbud (rundt 6500 K).
Å være måte kraftigere enn LED-lys, kan laser slås nærlysene for dobbelt så lang avstand, og de er små nok til å tillate mer styling / emballasje fleksibilitet.

Ulempen er at BMW sa deres tech vil bare fungere på fjernlys på første og som du kanskje har tenkt, dette kommer til en pris. Disse seks høyteknologiske lasere per hodelykt (12 totalt) vil sette deg tilbake om $ 10 000 (€ 7800). Pris som også bør inkludere auto-dimming teknologier fordi ingen møtende sjåfør ønsker å bli blendet av disse små soler fra 600 m (1968 fot) unna.

Audis laser teknologien fungerer i en svært lik måte, ved hjelp av fire lasere per hodelykt i stedet, så summere opp hva vi vet for nå om laser frontlykter:

FORDELER:

• meget energieffektiv
• liten innpakning
• 1000 ganger sterkere enn LED-lykter med doble rekkevidden

ULEMPER:

• ekstremt dyrt
• øyeblikket de ikke kan brukes til både lav- og høy-bjelker, som krever en vanlig LED eller HID systemet skal fungere i tandem
• de fortsatt trenger kjøling, som de skaper mye mer varme enn LED-systemer

Share Button

Legg igjen en kommentar