Helomvending i smågodt­krigen: Coop trekker seg

(Dagbladet:) Den store godterikrigen tar nå en ny vending. Torsdag uttalte kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop til Aftenposten at de aldri vil være med på å starte en priskrig på godteri igjen.

Full priskrig. Nå dumpes prisene på smågodt

Den siste uka har dagligvarekjedene fått kritikk for å senke godteriprisene fra mange hold.

En av dem som reagerte var Jøran Hjelmesæth. Over Dagbladet uttrykte han bekymring for at dette kan bidra til at utsatte barn og voksne kan utvikle fedmeproblemer. Han leder Senter for sykelig overvekt i Helse Sør-Øst ved Sykehuset i Vestfold og er professor ved Universitet i Oslo.


GODTERIKRIGEN: Jøran Hjelmesæth mener det er grunn til bekymring. Foto: Sykehuset i Vestfold Vis mer

Heller ikke blant politikerne har reaksjonene latt vente på seg. Den kraftigste meldingen kom fra KrF som mener at sukkeravgiftene bør økes.

COOP får skryt

Forbruksforsker Arne Dulsrud ved Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har fulgt godterikrigen tett de siste dagene – og applauderer Coops avgjørelse:

– For Coop handler dette om å ta vare på sitt gode renommè. De kan ikke på den ene siden møte helseminister Bent Høie og signere avtale om å medvirke til å redusere salt, sukker og mettet fett – og så på den andre siden ha lavpriskrig på smågodt. For sistnevnte framstår for forbrukerne som fullstendig bak mål med tanke på en bærekraftig avtale, sier Dulsrud.


APPLAUDERER: Arne Dulsrud mener at de andre kjedene bør følge Coops eksempel. Foto: SIFO Vis mer
«Forskning viser at høytid med usunn mat over en ukes varighet kan øke vekten med en kilo» Jøran Hjelmesæth, professor

Forbruksforskeren – som er en av Norges fremste eksperter på dagligvare – tror at Coop rett og slett ble tatt på senga, i forhold til Dagbladet og andre mediers artikler hvor en rekker forskere og meningsbærere raste mot sukkereksponeringen.

– Jeg er ganske sikker på at de andre kjedene også vil sørge for ikke å starte priskriger på nettopp godteri, nå som Coop har gått foran, mener Dulsrud.

– I hvilken grad tror du at sukkerdebatten rundt godteri påvirker det brede publikum?

– Smågodt er en magnet på barn og unge, og er helt klart en produktgruppe som trekker de yngste inn i butikken. Jeg tror mange foreldre har fått med seg debatten denne gang, konstaterer forbruksforskeren.

Kiwi har aldri startet noen priskrig på smågodt tidligere, og det er lite som tyder på at de vil starte noen framover også.

Kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi sier at kjeden deres «ønsker c-vitaminfest, ikke e-stoffkrig»:

– KIWI slåss for å være billigst på alle varer, men vi ønsker først og fremst priskriger på sunne varer. Gjennom årene har vi startet priskriger på bleier, frukt, grønnsaker og nøkkelhullsvarer, for å nevne noe, uttaler hun til Dagbladet.

– Sunnhet til folket er vår hjertesak, og uten å bruke pekefinger ønsker vi å inspirere kundene våre til å spise litt sunnere og grønnere, sier hun og fortsetter:

– På Kiwis sunnhetsseminar i mars sa helseminister Bent Høie at det er en dårlig forretningsidé å ta livet av kundene sine. Det er vi enige i. Vi skal gjøre det vi kan for å hjelpe kundene å spise mer frukt, grønnsaker, fisk og grove kornprodukter. Samtidig skal vi jobbe for å redusere inntaket av salt, sukker og mettet fett.

Godteriet avslører hva du stemmer

Dagbladet har vært i kontakt med Rema 1000 som er tause om de vil følge Coops eksempel.

– Svekker kundenes helse

Generalsekretær i Diabetesforbundet, Bjørnar Allgot, setter pris på den siste utviklingen i saken:

– Matvarekjedene taler med to tunger. De signerer avtaler om sunnere mat og folkehelse med den ene hånda, og dumper prisen på de mest usunne varene de har med den andre. Lavere pris virker. Folk kjøper mer. Mer enn de trenger eller ønsker å kjøpe, sier han til Dagbladet.


GJØR DET LETTERE: Bjørnar Allgot mener butikkene bør gjøre det lettere for folk å velge sunt. Foto: Peder Songedal Vis mer

– Butikkene bidrar til å svekke kundenes helse. De bør heller sette ned prisene på sunnere matvarer, som frukt og grønt, og gjøre det lettere å gjøre gode valg, sier Allgot, men presiserer likevel:

– Diabetesforbundet ønsker ikke å være godteripoliti eller nekte folk å ta sine egne valg, men markedsføring av godteri gjennom prisdumping er det siste vi trenger.

Gummigodteriet avslørt: Sjekk hvor mange sukkerbiter det inneholder
Share Button

Legg igjen en kommentar