Henrik skulle bare krysse gata i Bangkok

Henrik skulle bare krysse gata. Plutselig kom det en taxi «ingensteds fra» og meide ham ned. Han ble skadet i ansiktet og i den ene armen. En operasjon og noen sting senere, sier han til Dagbladet:

– Jeg hadde flaks, skikkelig flaks. Dette kunne gått mye verre.

Det har han rett i. Thailand er et av de mest ulykkesbelastede land i verden når det gjelder trafikk. Hvert eneste år blir mange nordmenn skadd i ulykker. Dødsfall er dessverre heller ikke uvanlig.

Nå står juleferien for døra. En rekke nordmenn reiser til «Smilets land» for å slappe av med solskinn og strender. Men noen av dem vil statistisk sett bli utsatt for ulykker i møtet med en trafikk-kultur som er radikalt forskjellig fra vår egen.

Tenker anderledes

– Thailendere tenker på en helt annen måte enn nordmenn når de kjører. Det finnes trafikkregler i Thailand, men få kjenner til at det også eksisterer en rekke uformelle trafikkregler. Disse må man kjenne dersom man skal kjøre bil eller moped/motorsykkel i Thailand, sier Emma Elisabeth Vennesland, assisterende informasjonsdirektør i Europeiske forsikring til Dagbladet.


KAOTISK: Trafikk-kulturen er helt annerledes i Bangkok enn her hjemme. Faktisk skjer mange ulykker fordi turister følger internasjonale trafikkregler, mens thaiene har et annet system, sier Emma Elisabeth Vennesland i Europeiske reisefordikring. Vis mer

Europeiske har, sammen med de andre reiseforsikrings-selskapene til stadighet saker med norske borgere som er innblandet i trafikkulykker i Thailand.

– Vårt råd er at nordmenn på ferie i Thailand bør ikke leie bil og heller ikke kjøre moped eller motorsykkel. Risikoen for å bli involvert i en trafikkulykke er meget stor. Lei heller bil med sjåfør. Det er billig og også mye tryggere, sier hun.

Thailand farligst

De fleste som blir skadet kommer i kontakt med enten SOS International eller Falck, som sørger for kontakt mellom de skadde og deres forsikringsselskap.

– Thailand er den mest trafikkfarlige feriedestinasjonen for nordmenn basert på våre statistikker, sier pressetalsmann Anders Stougaard i SOS International til Dagbladet.

– De siste tre årene har vi bistått 80 nordmenn etter trafikkulykker i dette landet. Til sammenligning er tallet for Spania 74 og i USA har vi hatt 69 saker. Det sier sitt at det er flere trafikkskadde nordmenn i Thailand enn i Spania. Holder vi trafikken utenom, er skadestatistikken fem ganger høyere i Spania enn i Thailand, sier han.

Motorsykkel verst

– I Thailand skjer nesten alle trafikulykkene i forbindelse med leie af scooter eller motorsykkel. Thailand er kjennetegnet av en kaotisk og anderledes trafikk-kultur enn den vi kjenner her hjemme.


FARLIG, FARLIG: Å kjøre moped eller motorsykkel uten hjelm er aldri smart, og i alle fall ikke i Thailand. Denne gruppen av trafikanter er særlig utsatt for ulykker. Foto: NTB Scanpix Vis mer

– Ikke minst er venstrekjøringen en utfordring for mange. Det er flere påkjørsler der fok går ut i veien og av gammel vane ser seg til venstre av gammel bane. Men i i Thailand kommer bilene fra høyre, sier divisjonsdirektør i SOS International, Karin Tranberg til Dagbladet.

Også Falck Global Assistancejobber på oppdrag for flere forsikringsselskap i forbindelse med ulykker i utlandet.

MC og alkohol

Leder av alarmsentralen i Norge, Gry Monica Hellevik, sier:

– Vi opplever at mange av trafikkulykkene i Thailand hvor turister er involvert er motorsykkelulykker. Motorsykkel er enkelt og billig å leie i Thailand og mange bruker nok motorsykkel både på dagtid og for å komme seg hjem om kvelden etter en tur på bar.


ULYKKE: Thailand har en svært høy ulykkes-statistikk i trafikken. Hittil i år har nesten 8000 mennesker mistet livet i trafikkulykker. Foto: NTB Scanpix Vis mer

– Falck Global Assistance sitt kontor i Thailand sier at turistene ofte ikke er kjent med de lokale veiene, og på øyene som Phangan Island, Tao Island, Samui Island, Phuket, Pattaya osv kan det også ligge mye sand på veien, noe som gjør det lett å få skrens med motorsykkelen. Når turistene i tillegg kan ha drukket noen glass med alkohol og ikke bruker hjelm, blir risikoen stor, sier Hellevik.

Thailand innfører røykeforbud på de mest populære strendene

Tall fra Falck viser at flere nordmenn blir skadet i Thailand (alle skader, ikke kun trafikkrelaterte) som i hele resten av verden i vintermånedene desember, januar og februar.

Bilene stopper ikke

Den norske Sjømannskirken i Pattaya har jevnlig kontakt med skadde nordmenn. Og har også sine betraktninger om hva turistene må tenke på.

– Det farligste for norske turister i Thailand er å krysse gata til fots. Vi er vant til å se oss for til venstre. Hvis det er helt klart fra venstre, går vi gjerne over. Men i Thailand med venstrekjøring, kommer bilene fra høyre.

– Vær veldig nøyaktige med å se begge veier før du krysser gata ellers får du lett en lei overraskelse, sier prest Ragnvald Seierstad til Dagbladet.

– Det andre gjelder fotgjengeroverganger. Dersom det ikke er trafikklys, stopper ikke trafikken for fotgjengere ved fotgjengeroverganger. Vi er vant med at biler stopper bare de ser at noen tenker seg å krysse veien. Det gjør de ikke her, sier sjømannspresten.

– De store ulykkestallene i Thailand skyldes mange ulykker med moped der det ofte kan sitte opp til fem personer. Det er fortsatt mange som kjører uten hjelm.

I Norge er vi svært påpasselig med å bruke bilbelte og det er forbudt å sitte bak på lasteplan på lastebiler og pickuper. Det er ikke slik her, og promillekjøring er også mer vanlig enn hjemme, sier Seierstad.

NB: Hittil i år har nesten 8000 mennesker mistet livet i trafikken i Thailand, går det fram av landets egen statistikk over trafikkulykker. Over 734 000 mennesker er rapportert skadet i forbindelse med ulykker.

Share Button

Legg igjen en kommentar