Hvordan slutte å bekymre og begynne å leve!

En liten bekymring er sunt. Det holder oss tenke fremover og hjelper oss med å forberede å omgå uventet ulykke. Men når du bekymre deg for mye, må du hele livet ditt elendig og byrden selv med mye unødvendig stress. Les trinnene nedenfor for å lære hvordan du får dine bekymringer under kontroll og tenne ditt begjær for livet.

Reduser samlingen din. Til tross for at dagens teknologi er mindre og mer nyttig enn noensinne , vi alle ser ut til å ende opp omgitt av ting vi ikke lenger bruker eller bryr seg om. Det kan virke som en smerte å ta deg tid og problemer med å bli kvitt det, men vil du være glad du gjorde når oppgaven er ferdig.
Bli kvitt alt du ikke har brukt i et år eller mer, med mindre det var enten veldig dyrt eller en familie arvestykke . Ha en garasje salg, bruke eBay, eller bare donere ekstra retter, klær, leker, bøker, filmer, spill og andre elementer til en veldedig organisasjon.
Dyrt og / eller arvestykke elementer du ikke har brukt på lenge bør forsiktig eske opp og lagret på et loft, kjeller, garasje, eller til og med en sjelden brukt soverommet skapet.

 

Tildele plass. En av de mest vanlige resepter psykologer gir for herding søvnløshet er å sette av soverommet for sex og sover bare. Ved å opprette en dedikert, tildelt plass for konkrete aktiviteter, overbevise deg hjernen din til å engasjere seg i disse aktivitetene når du går inn i det rommet. Ta denne metoden til hjertet like mye som din plass tillater:
Fjern TV, skrivebord, datamaskiner og andre slike distraksjoner fra soverommet. Oppbevar klær og bøker der i stedet. Bare tilbringe tid i soverommet når du bytter klær, flytte en bok, kommer til å sove, eller å få den på. Ikke les i sengen.
Rengjør rot på spisestuen / frokost nook tabellen. Hvis du ikke har en spisesal eller en frokost nook, men du har et bord, rydde opp. Bare bruke tabellen for å spise og papirarbeid (regninger, studere, skrive, og så videre). Lag en forpliktelse til å vaske retter etter hvert måltid.
Oppretthold ditt kjøkken. Det er sjelden at du noen gang kommer til å gjøre så mange retter på en enkelt dag som du ikke kan få dem alle vasket innen 30 minutter i kveld. Rydd opp hver dag, slik at du kan fortsette å bruke kjøkkenet for matlaging og ikke trenger å bekymre deg om rotet.
Sett tidkrevende aktiviteter i et kontor eller i stua. Hold datamaskiner, TV-er, spillkonsoller og andre slike aktivitets elementer i generelle områder. Tren hjernen din til å knytte disse områdene med fritidsaktiviteter og hobbyer. Du vil være i stand til å få ting gjort i de andre, utilitaristiske områder av huset med mye større effektivitet.

Tenk avbryter TV-tjenesten. Det er et drastisk skritt for noen mennesker, men TV-er planlagt programmering kan forstyrre en ellers-tilstrekkelig daglige timeplan. De fleste opplever at de ikke går glipp tv-tjenesten så mye som de trodde de ville etter noen dager uten. Invester i en betalt video streaming tjeneste i stedet, slik at du kan se TV-programmer når det passer for deg.
DVR sett at posten viser for deg å se senere er også et levedyktig alternativ hvis du ikke kan stå tanken på å vente 8 måneder for å se den nye sesongen av din favoritt show, men sørg for å motstå fristelsen til å slå på TV bare fordi det er der. Når du begynner å se på, du vanligvis bruker mer tid enn du hadde tenkt til, som kramper resten av dagen din og gjør at du føler deg stresset.
Redusere bruk av Internett er også en god ide hvis du klarer det, men siden de fleste mennesker også bruke Internett for praktiske daglige virksomheten, kan dette være mye vanskeligere. Start med TV og se hvordan det funker først.

 

Organisere livet ditt til å kjøre glatt

Angi et budsjett. En av de enkleste og mest effektive du kan gjøre for å redusere bekymring forårsaket av komplekse liv er å budsjettere utgifter. Det er ikke noe mystisk eller vanskelig om det:
Spor utgifter for en uke eller to. Ikke bekymre deg om å kontrollere det ennå; bare bruke som du vanligvis gjør. Du kan holde orden på telefonen eller med en pute av papir.
Del opp dine utgifter i henhold til generell type kjøp. For eksempel, mange typiske budsjetter har kategorier for gass, mat, underholdning og impuls kjøper. Ta hver kategori og multiplisere det slik at du har en månedlig utgifter anslag.
Legg til en annen kategori for regninger, og enda en for innsparinger (hvis du sparer penger). Det er budsjettet. Prøv ditt beste for å holde oss til det for å unngå å måtte bekymre deg for hvor mye penger du har råd til å bruke på en eller annen plass.
Budsjettet vil også være nyttig for å hjelpe deg å gjøre endringer for å spare mer penger eller kjøpe mindre i en gitt kategori. Bare senke beløpet i én kategori, og hev den i hvilken som helst annen en du liker. Hold deg til dette budsjettet for å gjennomføre endringen.
Budsjett fleksibelt. Ulike dager krever ulike tilnærminger. Kanskje du spiser take-out hver mandag kveld, eller har en stående dato med venner på lørdag ettermiddag. Vær bevisst det faktum og mentalt dobbeltsjekke din grunnleggende plan hver morgen. Legg på tide å ta vare på det du trenger for å ta vare på den dagen, med litt flex rom på hver side.

Organisere din tid. Du kan sette opp et budsjett for din tid akkurat som du kan sette et budsjett for pengene. Siden du prøver å redusere bekymring snarere enn å øke det, gå inn i denne prosessen med fokus på å maksimere din personlige tid, i stedet for stapper så mye som mulig inn hver dag.
Angi en tidsplan. Hold deg til det, selv i helgene. Gi deg selv en times mål vindu for leggetid i kveld, og satt en streng tide å stå opp om morgenen. Vær sikker på at plassen mellom leggetid og starten av dagen gir deg omtrent en time mer enn mengden av søvn du faktisk trenger, slik at du ikke vil legge ned og begynne å bekymre om hvorvidt du vil sovne til rett tid .
Ta vare på oppgaver på samme tid hver dag. Plan tid til daglig hygiene, pendling, jobb, shopping, spise og husarbeid. Legg i tid til noe annet du gjør de fleste dager, for eksempel lekser, trening, eller en aktiv hobby. Sett dem i en bestemt rekkefølge som fungerer for deg. All den tid til overs er fritiden din, for å bruke for avslapping eller noe annet du vil.
For å maksimere din ledig tid, kan du prøve å kombinere turer utenfor hjemmet. For eksempel kan du planlegger å dra på shopping på vei hjem fra jobb, for å lagre ekstra tur.
For mange mennesker, gjør en uregelmessig arbeidsplan denne type budsjettering vanskelig, men du kan fortsatt planlegger å jobbe rundt tidsplanen i samme rekkefølge hver dag, og bare stokke ganger.

Tar kontroll over tankene dine

Dyrke tomme øyeblikkene. Det er lett å fylle hvert våkne øyeblikk av fritiden din med smarttelefon apps, sosiale medier surfing, TV, bøker, hobbyer og mye mer, men det er ikke alltid en god idé. Noen ganger har det du trenger er ikke en distraksjon, det er et øyeblikk for deg selv. Det er ikke mye ledig tid på dagen, for de fleste, men det er ikke vanskelig å finne et par fem-minutt vinduer hvor du kan slippe alt og være alene med tankene dine.
Bruk tom tid til å tenke på hva du vil, eller bare lene deg tilbake og se på mønstrene på taket eller bladene på et tre i nærheten av vinduet. Ikke fyll den med noe som krever din oppmerksomhet for å nytes, for eksempel en bok eller en smarttelefon .

Ta deg tid til å tømme hodet. Selv de mest overarbeidet voksen kan finne en halv time en gang i uken for å sette til side for stille meditasjon og refleksjon. Meditasjon er en kraftfull teknikk for å organisere dine tanker og følelser, og alt det krever er et rolig sted uten mange distraksjoner. Sitt komfortabelt og fokusere på pusten din før resten av dine tanker blir stille. På den måten kan du gå over dem uten å føle seg overveldet av dem.
Dette er også en fin tid å sette ukentlige mål eller minne deg selv på oppgaver som må være ferdig snart, for eksempel handleturer og hagearbeid . Føl deg fri til å holde en pute av papir og en penn eller blyant for hånden når du mediterer, slik at du kan liste og organisere alt som kommer opp. Du kan bruke notatene dine for å hjelpe uke fremover, redusere kaos.

Være rasjonelt. Ofte folk bekymre seg for ting de har begrenset kontroll over, for eksempel hvorvidt de fikk en ny jobb (etter et intervju) eller hva et nytt bekjentskap egentlig tenkt på dem. Disse bekymringer er vanskelig å hjelpe helt, selv om det er åpenbart at bekymrings ikke vil endre sine resultater. Men det betyr ikke at du ikke kan gjøre ditt beste for å minne deg selv ikke å bekymre deg. Lag en bevisst innsats for å holde fokus andre steder, og la hendelser ta sin kurs som best du kan.
Prøv å respektere deg selv. Hvis noe ikke fungerer slik du hadde håpet, gjennomgå hendelsesforløpet i hodet og prøver å fokusere på hva du gjorde rett eller hvor hardt du prøvde, heller enn «hvor du messed up.» Sjansene er, jo resultatene hadde lite å gjøre med dine handlinger, og mer å gjøre med andres. Hvis du uendelige selv kritisere, vil du bare bekymre deg mer neste gang en lignende situasjon kommer opp (og være mer sannsynlig å gjøre en nervøs feil). Tro at du gjorde ditt beste, og at du vil gjøre ditt beste neste gang også. Det er ingen god grunn til å ergre over ting som allerede har kommet og gått.

Å gi deg grunner til å nyte livet

Ta en dukkert. Mye av tiden, vil dine bekymringer dreie seg om hvorvidt du kan lykkes gjøre noe. Til tross for noen ting er i stor grad opp til vinder sjanse (som nevnt ovenfor), kan du kompensere pent ved å gjennomføre andre sammenhenger på egen hånd. Plukk noe du alltid har ønsket å gjøre, ønsker å gjøre det bedre, eller ønsker å begynne å gjøre igjen, og gi det en sjanse.
Husk, det er ingenting å tape på å prøve noe for din egen nytelse. Derfor er det ingen god grunn til å bekymre seg for hvor godt du vil gjøre. Bare konkurrere mot deg selv og gjøre ditt beste for ikke å bekymre deg hva andre måtte mene.
Fortsette å prøve og jobbe med ting som interesserer deg. Du vil lykkes oftere enn du kanskje tror, ​​og begynner å bekymre seg mye mindre som du innser at 75% av suksess er bare å komme ut der og prøve. Folk som synes vellykket og lykkelige mennesker akkurat som deg, bortsett fra at de aldri lar sine bekymringer stoppe dem fra å gi ting en sjanse.
De tingene du prøver ikke å være prangende, eller betydelig til andre enn deg. Du kan ta opp en ny hobby, for eksempel strikking eller kampsport, eller du kan bare gjøre en forpliktelse til å smile oftere på jobb. De målene du setter er din til å forsøke og oppnå. Forfølge noe du noensinne har ønsket å forfølge. Du vil bli fornøyd med resultatene oftere enn ikke.

Leve i øyeblikket. Ikke besette om fremtiden; i stedet fokusere på å leve i nuet. Det er greit å planlegge fornuftig og sette mål, men det viktigste er å leve livet ditt som det er nå, og ikke bry deg om det som allerede er forbi, eller hva en fjern fremtid kan holde.
Øv selv-aksept. Som nevnt tidligere, er overdreven selvkritikk en viktig kilde til bekymring. En del av oss lytter til hva vi sier om oss selv, om vi vil det eller ikke. Hvis du er alltid ned på deg selv, vil du ikke være i stand til å nyte noe. Fortelle deg selv at du vil gjøre det bedre i fremtiden er én ting; nekter å føle seg stolt av deg selv og fornøyd med fremgangsmåten du har gjort for å gjøre livet behagelig akkurat nå er et annet dyr.
Husk at folk er i hovedsak selvsentrerte. Når du gjør en pinlig feil eller scene, kan det føre til at alle dine bekymringer til våren tilbake til livet med en hevn, slik at du halv kataton med frykt og selvtillit tvil. Faktum er, alle har slike tabber nå og igjen, og de fleste bortsett fra personen som gled opp enten glemme det helt, eller se bort fra det snart etterpå. Ingen er besatt ser på hver bevegelse; faktisk, de fleste vil ikke engang huske hva du sa til dem for en måned siden med mindre du sier det til dem igjen. Det er ingen grunn til å bære skammen og forlegenhet med deg i ettertid.

Telle dine velsignelser. Som de fleste gamle adages og ordtak, blir dette en gjentatt ad infinitum fordi det er faktisk veldig kloke råd. Sett til side din motstand mot klisjeer for et øyeblikk og tenke på alle fordelene du har. Du leser denne artikkelen på internett, noe som betyr at du enten har eller kan låne Internett-tilgang. Det betyr også at du kan lese, som er noe ikke alle kan gjøre. Alle bortsett fra de mest håpløse og ynkelig liv har en overflod av gode i dem. Finn ditt, og minne deg selv å være takknemlig for det hver dag.
Sette liv i sammenheng. Hvis du bor i en bygning med tak og vegger, være takknemlig for at i stedet for å bekymre at det er for ydmyke eller for nedslitt. Hvis du ikke har et hjem, være takknemlig for klærne på ryggen. Hvis du bor et sted med tøffe værforhold, være takknemlig for at det noen ganger går og blir hyggelig. Vær takknemlig for at du kan tenke selv, forstå skjønnhet, og drømmen om bedre ting.
Uansett din situasjon, hvis du leser denne artikkelen, kan du finne ting å sette pris på livet ditt. Tenk på dem når du finner deg selv sittende og bekymre stedet for å handle og nyte livet.

Begrens ditt ansvar. Det er noen mennesker som bekymrer seg fordi de prøver å ta vare på alt og alle rundt dem, eller fordi de leser om problemer andre steder i verden og føler seg som om de aldri gjør nok for å hjelpe. Det er godt å være støttende og veldedig, men ta det for langt vil gjøre deg til en brukt opp søl av nerver og frustrasjon. Gjøre en bevisst innsats for å minne deg på at andre mennesker, som deg, er mer kapabel enn de er klar over, og at du ikke alltid trenger å være der for alle i hver eneste sving.
Personer som har alt tatt vare på for dem, for eksempel coddled barn, ender opp med dårlig utstyrt til å fungere i den voksne verden, noe som betyr at noen ganger ikke hjelper er faktisk den beste hjelpen du kan gi.
Det er også viktig å minne deg på at andre bryr seg like mye som du gjør om samfunnsspørsmål og veldedige formål. Det er greit å la dem dele byrden av ansvar; ofte er det den eneste måten å gjøre det utholdelig. Dette betyr ikke at du bør slutte å bry; heller, betyr det at du bør være stolte over hva du gjør og slutte å bekymre deg at det ikke er bra nok. Det er.
Sett en grense for deg selv. Dette kan være en grense for hvor mye tid du bruker å hjelpe andre, til en grense for hvor mye penger du bruker støtte dem, eller bare en grense for hvor mye tid du bruker på å bekymre seg om verdens problemer. Design en grense basert rundt den type omsorg du deltar i som forårsaker din bekymring.
Husk at bekymringen aldri fast noe, og det er noen ting du ikke kan fikse uansett hvor dårlig du kanskje. Tving deg selv til å sette dine bekymringer til side forbi et visst punkt, og gjøre hva du må gjøre for å håndheve denne grensen.

Stol på deg selv. På slutten av dagen, er det noen ting som ingen egentlig kan styre: vær, død, naturkatastrofer, og andre slike ustoppelige krefter er en del av livet på jorda. Lær å plassere tro på din egen evne til å håndtere dem. Du kan ikke endre måten slike ting oppfører seg, så alt du egentlig kan gjøre er å forberede dem, og til å stole på deg selv til å gjøre det du kan når møtt med dem.
For eksempel tusenvis av mennesker komme inn i bilulykker hvert år, men folk fortsetter å bruke biler fordi de stoler på seg til å gjøre alt de kan for å unngå en slik eventualitet: kjøre trygt, iført setebelter, lære av tidligere feil, og reagerer raskt på endringer på veien foran dem. Ta samme holdning med hver ukontrollerbar kraft i livet ditt.
Det er fornuftig å forberede ulykke. Ting som nødstilfelle mat og vann, førstehjelpsutstyr og brannslukningsapparater er kloke investeringer i å opprettholde sikkerheten. Men pass på når du forbereder at forberedelsene blir lettelser dine bekymringer heller enn å fyre dem. Ikke gi etter for trang til å kjøpe og forberede mer og mer. Målet er å finne en rimelig balanse, sier «dette er nok», og komme videre med livet ditt.

Bruk tiden din med omhu. Slapp av og gi deg selv tid til å gjøre hva du vil og gjøre ting som vil roe deg ned, sørg for at disse tingene ikke er stressende .
Hvis du er bekymret for helsen din, be om råd fra en medisinsk ekspert. Unngå selvdiagnose ; det vil bare sende deg inn i en tailspin og du er mer sannsynlig enn ikke å være feil.
Når vi bekymre deg, vi over tror ting i fremtiden eller fortiden .

Share Button

Legg igjen en kommentar