Hvorfor i all verden har flyvinduene disse små hullene?

Du har helt sikkert sett dem, disse knappenålsstore hullene nederst på vinduet i flyet.

Hva i all verden gjør de der? En flykabin i marsjhøyde på 36000 fot (110000 meter) bør jo helst være potte tett?

Og det er den selvsagt også. Selv et bitte lite hull ville fått katastrofale konsekvenser.

Men igjen, hvorfor disse hullene? Jo, de er der faktisk for din egen sikkerhet.

Et flyvindu består av tre lag. Det hullet du ser, sitter mellom to andre ruter laget av akrylmateriale, skriver Sciencealert.com.

«Pustehull»

Det innerste laget av flyruta, den du kan ta på, kalles ifølge den britiske piloten Mark Vanhoenacker, som skriver for Slate, en «ripeplate». Hullet du ser, sitter i det midterste vinduet, og kalles et «pustehull». Det ytterste er det viktigste siden det beskytter passasjerene for trykkfall. Det vinduet er selve barrieren mellom deg og atmosfæren utenfor. Men også den midterste ruta er konstruert for å kunne stå i mot trykkforskjellen.Men igjen, hvorfor er dette hullet der?

Derfor dimmer besetningen lyset i flykabinen før du skal lette og lande

Jo, når flyet stiger skifter lufttrykket utenfor. Lufta er som kjent tynnere desto høyere opp i fjellet du kommer. Kommer du helt til Mount Everest, trenger du gjerne oksygentilførsel. Det gjør du ikke i et fly fordi klimaanlegg og finmekanikk sørger for å holde oksygennivået og trykket så likt det du er vant til fra bakken som mulig.

Lufttrykket inne i flyet er med andre ord et helt annet enn det som er utenfor. Og naturlovene er slik skrudd sammen at trykket inne i flyet gjerne vil ut for å balansere forskjellen.

Og da er vi endelig i nærheten av et svar.

Redusere presset

Hullet i det midterste vinduet er der rett og slett for å redusere presset på det midterste vinduet, slik at det kun er den ytterste ruta som må stå i mot den store trykkforskjellen.

– Formålet med det lille hullet i midten er å tillate trykk å balansere mellom passasjerkabinen og luftspalten mellom rutene, slik at kabinettrykket under flyvningen påføres kun den ytre ruten, sier Marlowe Moncur, teknologidirektør hos GKN Aerospace, til Slate.

– Så, om det ytterste vinduet av en eller annen grunn skulle briste, vil vi fortsatt ha det midterste vinduet til å beskytte oss mot brått trykkfall. Joda, det har et lite hull, men det er så lite at det vil flyets trykksystem enkelt kunne kompensere for, sier Moncur.

Dessuten, det lille hullet, som gjør en viktig jobb med tanke på trykket i flyet, hjelper også til med å holde vinduene duggfrie slik at det går an å se hva som befinner seg på utsiden.

Så vet vi det.

Har du lurt på hva disse små trekantene inne i flyet betyr? Her er svaret
Share Button

Legg igjen en kommentar