– Kan ha vært usynlig på radar

Klokka 04.26 i natt, i Hjeltefjord, nord for Sotra kolliderte fregatten «KNM Helge Ingstad» med oljetankeren «Sola TS». Fregatten havarerte etter kollisjonen, og åtte personer om bord ble lettere skadet. Den 250 meter lange, fullastede oljetankeren «Sola» kom fra kollisjonen med mindre skader.

10 000 liter drivstoff lekket ut i sjøen. Kystverket skrev i en pressemelding torsdag ettermiddag at det var observert en tynn film diesel i drift helt til Fedjeosen.

Forsvaret har ikke villet si noe om selve hendelsen. Politiet etterforsker saken, og Havarikommisjonen har startet sine undersøkelser, for å få svare på hvordan dette kunne skje.

MILLIARDSKIP: «Helge Ingstad» er en av Forsvarets fem fregatter som tilhører Nansenklassen. Fregattene koster til sammen rundt 19 milliarder kroner. Hver av fregattene koster opp mot 4 milliarder kroner. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix
MILLIARDSKIP: «Helge Ingstad» er en av Forsvarets fem fregatter som tilhører Nansenklassen. Fregattene koster til sammen rundt 19 milliarder kroner. Hver av fregattene koster opp mot 4 milliarder kroner. Foto: Marit Hommedal / NTB scanpix Vis mer

– Mitt svar er Murphys lov, sier tidligere flaggkommandør og fregattsjef Jacob Børresen.

– Dersom noe overhodet kan gå galt, vil det før eller seinere gå galt. Det er det vi vet om årsaken, fortsetter han og legger til at det forutsetter at ingen av partene har ønsket å kollidere med vilje.

– Dukket opp av intet?

Fregatter i Nansen-klassen er bygget på en måte som gjør det vanskelig å oppdage dem på radar, ifølge Børresen, som presiserer overfor Dagbladet at han ikke har noe grunnlag til å si noe om hvem som har skyld i, eller hva som kan være årsaken til kollisjonen.

FREGATTSJEF: Tidligere flaggkommandør og fregattsjef Jacob Børresen. FOTO MYHRE/RUNE DAGBLADET
FREGATTSJEF: Tidligere flaggkommandør og fregattsjef Jacob Børresen. FOTO MYHRE/RUNE DAGBLADET Vis mer

– Fregattene er bygget etter Stehl-prinsippet, som går ut på at det vil være vanskelig oppdage dem på radar. I tillegg er disse fregattene, i motsetning til alle andre fartøy på over 300 tonn, ikke er pålagt å bruke et satellittbasert system. Dersom dette systemet var avslått, kan kombinasjonen være at fregatten ikke var synlig på radar, sier Børresen.

– Kan den ha dukket opp av intet?

– Ja, svarer Børresen.

– Dersom tankbåten har sett fregatten på radar eller visuelt, ville det vært naturlig at de kalte opp den og ga beskjed. Da ville fregatten vært så manøvrerbar at den kunne kommet seg unna. Alt tyder altså på at tankbåten ikke var klar over at fregatten var der, fortsetter han.

Flenge i styrbord

Oljeterminalen Sture ble evakuert etter ulykka i går. Fregattulykken førte også til at oljeproduksjonen ble stengt ned på feltene Grane, Oseberg, Troll A, Ivar Aasen og Edvard Grieg, som alle sender olje til Stureterminalen.

Børresen sier det ikke er noe uvanlig i at «Helge Ingstad» oppholdt så nær en oljeterminal.

– Det er helt vanlig. Jeg må forutsette at fregatten fulgte vanlig kurs, sier han.

Slik han ser det tyder mye på at «Helge Ingstad» var på vei sørover i fjorden.

Nekter å svare på hva milliardfregatten gjorde i området

– Stureterminalen ligger da til styrbord for fregatten, som igjen betyr at tankskipet har kommet fra styrbord, sier han og fortsetter:

– Flengen i fregatten er også i styrbord side, så det er ingen tvil om at tankbåten har kjørt inn i «Helge Ingstads» styrbord side.

Han viser videre til at fartøy, ifølge sjøveisreglene, har vikeplikt for andre fartøy som kommer inn fra styrbord, men understreker nok en gang at han ikke vet hva som skjedde da tankbåten og fregatten kolliderte.

UTRUSTET: Iølge Forsvarets hjemmeside for standard oppsett av de fem fregattene er de utrustet med missiler, synkeminer og torpedoer. Foto: Kystverket / NTB scanpix
UTRUSTET: Iølge Forsvarets hjemmeside for standard oppsett av de fem fregattene er de utrustet med missiler, synkeminer og torpedoer. Foto: Kystverket / NTB scanpix Vis mer

Operativ kontroll

Ifølge Børresen hadde tankbåten liten manøvreringsevne, og ville vanskelig lå seg stoppe eller svinge.

– Fregatten er derimot svært manøvreringsdyktig, og kunne beveget seg vekk på kort tid. Tankbåten ville ikke kommet seg unna, men fortsatt rett fram, sier den tidligere fregattsjefen.

Politiet starter etterforskning etter kollisjon mellom tankskip og fregatt

Fregatten seilte som en del av NATOs stående marinestyrke (SNMG1) da hendelsen inntraff. Det betyr at den var under operativ kontroll av NATOs maritime hovedkvarter utenfor London, forklarer Børresen, som sier han ikke tror fregatten forsøkte å holde seg skjult på noe vis.

– Jeg legger til grunn at den var på vei tilbake til Haakonsvern, sier han.

HORDALAND: KNM Helge Ingstad og tanker Sola TS kolliderte ved Stureterminalen i Øygarden kommune i Hordaland. Sju personer skal være skadd. Video: NTB Scanpix Vis mer

Sprengstoff om bord

– Skipet var operativt, og utstyrt med de våpnene det skal ha, opplyste sjøforsvarssjefNils Andreas Stensønes på en pressekonferansen i går.

Han sa også at de mener våpnene ikke utgjør noen fare, og at de jobber med å begrense vanninntrengingen i fregatten, for å kunne berge dem.

Børresen tror det er liten grunn til å frykte våpnene om bord i den havarerte fregatten.

– Jeg er ikke bekymret for dem, men man skal ta dette på alvor. Mye sprengstoff om bord innebærer en potensiell risiko, selvfølgelig, og dette må det tas hensyn til i redningsarbeidet.

Equinor stenger ned Stureterminalen etter fregatt-kollisjon
Share Button

Legg igjen en kommentar