Kongene av stasjonsvogner

Hvordan erstatter man en knallbra bil? Utgående A6 trengte ikke skamme seg for konkurrentene på slutten av livssyklusen. Den var utrolig balansert og fin å kjøre. Det var først og fremst interiøret som gjorde at alderen tynget. Den nye bringer lite nytt til torgs når deg gjelder kjøreglede, kraft og komfort.

Sportsunderstell

Vår testbil til en million kroner er utstyrt med sportsunderstell med spiralfjærer. Den er stram, komfortabel og kapabel, men blir ubehagelig på dårlig vei i forhold til Volvoen, som ruller på luft.

På stabilitet i sving, særlig ved pådrag og oppslipp, er Audien overlegen og krever minimalt med korrigeringer på rattet.

Audi kjører en tradisjonell stor treliters V6 med turbo med massevis av effekt og ikke minst moment. Den rusler og går på lavt turtall, men har et skikkelig ork når gassen trykkes i bunn. Den er koblet til en 8-trinns automatkasse som jobber svært godt sammen med motoren. Quattrosystemet er konstant firehjulstrukket og trekker nå noe mer bak enn foran for å gi den rette balansen i bilen.

Share Button

Legg igjen en kommentar