KrF og Venstre: Tesla-avgift i strid med avtale fra 2015

(Dagbladet): Regjeringens avgiftsøkning på tunge elbiler, kan være et brudd på en avtale mellom de borgerlige partiene fra 2015, sa KrFs nestleder Kjell Ingolf Ropstad til NRK i morges.

Han utdyper dette overfor Dagbladet etter at budsjettet nå er lagt fram.


KRITISK TIL AVGIFTSØKNING: KrFs nestleder Kjell Ingolf Ropstad og nestleder Terje Breivik er begge kritiske til avgiftsøkningen regjeringen foreslår å innføre på de tyngste elbilene. Foto: Heiko Junge / NTB scanpix Vis mer

– I 2015 inngikk vi en avtale der vi sa at vi skulle videreføre elbilfordelene fram til 2020. Jeg har ikke rukket å se akkurat hvordan formuleringen i budsjettet er, men jeg blir overrasket hvis det avviker fra avtalen, for den regner jeg med at blir fulgt opp, sier han.

– Så når regjeringen foreslår å oppheve fritaket, så er det et løftebrudd?

– Vi må som sagt gå inn i detaljene i dette, men det virker å utfordre den enigheten vi hadde på det punktet, sier Ropstad.

Fjerner fritak for engangsavgift

Våren 2015 vedtok regjeringen og samarbeidspartiene KrF og Venstre en avtale om bilavgiftene. Her het det blant annet at «Fritaket for engangsavgift for nullutslippsbiler forlenges til 2020. Fritaket vurderes opp mot måloppnåelse av klimamålene for 2020 og 2030.»

I budsjettet som ble lagt fram i dag, foreslår regjeringen å oppheve fritaket for engangsavgiften for elbiler, men at det samtidig skal gis et vektfradrag. Det blir da bare de aller tyngste elbilene som får engangsavgift. I praksis rammer dette bare Tesla som kan få opp til 70 000 kroner i avgiftsøkning, om dette blir godkjent i Stortinget.

Venstre kritisk

Også Venstre mener avgiftsøkniningen strider mot avtalen fra 2015.

– Jeg registrerer at regjeringen ikke følger opp avtalen om nullutslippsbiler gjennom å foreslå en engangsavgift som rammer de tyngste bilene, sier Terje Breivik, Venstres finanspolitiske talsperson.

Han mener at mange nok vil nikke anerkjennende til forslaget som fører til at det blir dyrere å anskaffe seg Tesla, men er usikker på om regjeringen har tenkt godt nok gjennom konsekvensene.

NEGATIV TIL BUDSJETTET: Rødts Moxnes mener at statsbudsjetter bidrar til økte forskjeller i Norge. Video: Ingrid Cogorno. Vis mer

– Av en bilpark på 2,6 millioner biler utgjør elbilene 100.000. Det er langt fram til målet. Tross alt er det disse bilene som har vist vei når det gjelder rekkevidde og standard, sier Terje Breivik.

Høyres ferske finanspolitiske talsmann, Nikolai Astrup, bekrefter avtalen fra 2015.

– Ja, det er riktig at vi har det i avtalen fra 2015. Samtidig vedtok vi en stortingsproposisjon i fjor, som begge de to partiene stemte for, hvor vi varslet at vi kom til å gjøre det i år. Så vi har vårt på det tørre. I avtalen i 2015 forslo vi også gradvis innføring av moms på elbiler, det har vi droppet, og momsen er mye viktigere, sier Nikolai Astrup, og peker på at dette utgjør mye mer penger.

– Så er dette et forhandlingsspørsmål, sier han videre.

Siv: – Vi følger opp enigheten

I et svar til Breivik i Stortinget sa Jensen følgende:

– Vi gjør mange grep i dette budsjettet som samlet sett styrker elbilene. Vi følger opp enighet de fire partiene har hatt, for eksempel bortfall av omregistreringsavgift for elbiler. Satsing på lav- og nullutslippsbiler i avgiftssystemet fortsetter og forsterkes. Det er de aller største og tyngste bilene som skaper mest slitasje på veiene våre. Det handler ikke bare om utslipp av CO2, men også om svevestøv, sier finansminister Siv Jensen.

Share Button

Legg igjen en kommentar