Lagene svikter Norway Cup

(Finansavisen:) I rekordåret 2016 omsatte Norway Cup og Bækkelagets Sportsklub (BSK) for 94,4 millioner kroner og satt igjen med et overskudd på 6,5 millioner.

I fjor falt inntektene med 6,8 prosent. Samtidig raste bunnlinjen med 5,6 millioner kroner, skriver Finansavisen.

Resultatgraden ble på ett år redusert fra 6,2 prosent til 0,5 prosent.

– Dugnadsprosjektet Norway Cup er et stort risikoprosjekt. Noen år tar vi større kostnader knyttet til vedlikehold og i fjor var det også veldig varierende vær, sier generalsekretær Tony Isaksen i Norway Cup.

Færre lag deltar

Både i fjor og i år lå antallet deltakende lag i turneringen på 300 færre enn i toppåret 2016.

– Antall lag er viktig for inntektene. Over de 20 seineste åra ser vi at antallet deltakende lag går i bølger, med noen topper hvert femte år, sier Isaksen til avisa, og påpeker at Norway Cup er turneringen i verden med flest deltakende lag.

Nå jobber foreningen med å øke deltakelsen ved å besøke norske klubber og å satse på å få flere internasjonale lag til Ekebergsletta.

– I år hadde vi lag fra 50 nasjoner. Norge har relativt tungvinte og strenge visumregler. I år var det rundt 90 lag som ikke kunne delta fordi de ikke fikk visum på plass eller fikk finansiert reisen, sier Isaksen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

60 000 dugnadstimer

Årsregnskapet omfatter både sportsklubben og Norway Cup, men fotballturneringen står for brorparten av inntektene.

I år satte Norway Cup ifølge Finansavisen rekord med 1650 frivillige. I tillegg har foreningen rundt 15 faste ansatte.

– Norway Cup er hoveddugnaden i klubben, med over 60 000 dugnadstimer. Setter man en pris på disse timene, så skjønner man at dette er noe som Bækkelagets Sportsklub og medlemmene gjør for å tilrettelegge for en stor, internasjonal turnering midt i Oslo. Vi vet også at Norway Cup bidrar med betydelige inntekter til kommunen, sier Isaksen.

I år ble det sendt totalt 900 kamper, fordelt på tradisjonell tv og nett-tv. Amedia, VG og TV 2 sendte alle kamper i år.

– Jeg kan ikke kommentere rettighetsinntektene, men det er viktig for oss å nå ut til alle målgrupper, både de som streamer tv og de som ser lineær-tv. Vi må bruke de kanalene vi har til å fortelle om Norway Cup, sier Isaksen.

Kostnadene øker

For fjoråret hadde foreningen budsjettert med stevneinntekter på 81,7 millioner kroner, men de faktiske inntektene endte på 68,9 millioner.

– Det skyldes varierende vær, økende kostnader og færre lag, sier Isaksen.

Han påpeker at det generelle kostnadsnivået øker.

– Hotellprisene prøver vi å holde så langt nede som vi kan, samtidig som hotellkostnadene våre har økt med 30 prosent. Det må vi ta inn andre steder fordi vi ikke legger det på deltakerne.

Andre økonominyheter:

Lindex øker netthandelen

Easybank med rekordresultat

Share Button

Legg igjen en kommentar