Nå har så mange nordmenn oppdaget nordlyset at eventselskapene i Tromsø må lage nye brosjyrer – på norsk

– Du vet, vi har jo ikke noe som helst informasjon på norsk. Vi har vel knapt tenkt på Norge som et marked. Alt er skrevet på engelsk, sier en lattermild Hans Olav Holtermann Eriksen.

– Nå må vi jo lage nye internettsider med norsk tekst, men det er bare hyggelig det. Vi ønsker alle nordmenn velkommen hit, sier Holtermann Eriksen som er daglig leder i Lyngsfjord Adventure, en av de største aktørene innen nordlys-tursimen i Tromsø-regionen.

Hvert vinter de siste ti årene har denne turismen vokst med 20-30 prosent. Denne vinteren er ikke noe unntak, men næringen merker likevel en ny trend: Det kommer stadig flere nordmenn for å oppleve både nordlys-fenomenet spesielt og den vinterlige Tromsø-naturen generelt.

TV-serie gir boom

Holtermann Eriksen er ikke i tvil om årsaken:

– Reiselivet i Tromsø har jo nærmest vært frakobla resten av Norge. Men etter at TV Norge startet TV-serien «Jakten på Nordlyset» har det tatt helt av. Vi opplever at trafikken på nettsidene våre øker med 800 prosent rett etter at programmene er sendt.


BALSFJORD: Befinner du deg i Tromsø-området i tre dager, er sjansen for å få oppleve nordlys over 90 prosent, hevder bransjen. Her fra villmarkleiren Camp Tamok i Balsfjord kommune. Foto: Morten Pettersen Vis mer

– Og nå opplever vi altså at stadig flere landsmenn tar turen hit for å oppleve både nordlyset og Nord-Norge på vinteren. Og egentlig er det jo ikke så rart. Det er sjelden å se nordlys sør for Bodø, så svært mange nordmenn har aldri opplevd det, sier Holtermann Eriksen til Dagbladet.

Stort sett er det engelskmenn, tyskere, amerikanere og asiater som er de flittigste nordlys-turistene. Men Holtermann Eriksen understreker at nordmennene er minst like velkomne.

– Ja, vi er selvsagt veldig glade for at flere norske turister kommer hit og at vi opplever en økende nasjonal interesse. Vi trenger flere ambassadører for Norge, og om vi kan bidra til å gjøre nordmenn enda mer stolt av landet vårt, er det bare flott, sier Holtermann Eriksen.

Økt interesse

Det synet deles av Chris Hudson, sjefen i Visit Tromsø.


FENOMEN: Nordlys-turismen har blitt stor industri i Nord-Norge, og også denne vinteren vil by på rekordbesøk av turister. Foto: Alfred Film og TV / TV Norge Vis mer

– Det er gledelig at stadig flere nordmenn også er interessert i å oppleve Tromsø og Nord-Norge om vinteren. Og jeg er ikke i tvil om at TV-serien er med på å øke interessen, sier han.

Sist vinter rapporterte Statistisk Sentralbyrå om 1,2 millioner overnattingsdøgn i Tromsø. Hudson sier det øker godt også denne vinteren.

– Vi hadde en økning på 15 prosent i desember og hittil i januar er økningen på tolv prosent, sier han.

Snart fullt

– Også i år sier rapportene at nordlys-turismen øker. Det settes besøksrekorder hver eneste vinter. Er det noen grenser?


NY MÅLGRUPPE: Etter at «Jakten på Nordlyset» begynte å vises på TV Norge, har Hans Olav Holtermann Eriksen fått ei ny kundegruppe – nordmenn. Foto: David Gonzalez Vis mer

– Å ja. Det begynner faktisk å bli fullt. Overnattingsplasser som ikke hadde fullt belegg sist vinter, er fullbooket nå. Det begynner å nærme seg grensen for hva vi har kapasitet til å ta i mot med tanke på sengeplasser. Dessuten er det slik at det nesten kan være litt kamp om de beste plassene noen ganger.

– Om denne TV-serien har hatt så stor effekt i Norge, hva om den blir sendt i utlandet, i land som Kina og Japan?

– Noen ganger er jeg litt bekymret for hva som vil skje da, sier Holtermann Eriksen.

– Men jeg merker jo nesten daglig at interessen fra utenlandsk media er veldig stor. Og nå opplever vi også at det kommer veldig mange brasilianere hit, sier han.

Ikke Disney World

– Selvsagt er det grenser, og vi merker nå at hotellkapasiteten er nesten sprengt i høysesongen fra november til mars, sier Chris Hudson.

– Vi skal ha bærekraftig turisme, og det er veldig viktig at lokalbefolkningen opplever turismen som noe positivt og meningsfylt, sier Hudson som snart skal gjennomføre en stor undersøkelse blant de lokale for å finne ut hvordan folk flest oppfatter den økende tilstrømmingen og bransjen som forvalter den.

Utlendingene ville etter nord-norsk nordlys

– Dette er ikke Disney World. For oss er det viktig at vi oppfattes som en profesjonell og vennlig næring som byr på autentiske opplevelser. Det inntrykket håper jeg folk som ser TV-serien får, sier Visit Tromsø-sjefen.

90 prosent sjanse

– Og hvordan er sesongen? Får folk se det nordlyset de har reist så langt for å få oppleve?

– Det svinger jo, men stort sett får de det. De fleste er her i minst tre dager, og sjansen for å oppleve nordlys i løpet av den perioden er over 90 prosent. Polarnatta hjelper oss godt der. Så ja, de fleste er veldig fornøyd, sier Holtermann Eriksen.

– Hvordan reagerer de?

– Veldig forskjellig. Men jeg har opplevd både hyling, grining, gisping og synging når folk får oppleve skikkelig nordlys for første gang, sier han.

Folk kommer fra hele verden for å se nordlyset
Share Button

Legg igjen en kommentar