Nettavis: Fregatten fikk flere advarsler – svarte at de hadde kontroll

Kort tid senere var kollisjonen et faktum. Det er nettstedet Aldrimer som gjengir hendelsesforløpet, basert på flere sentrale, uavhengige kilder som av hensyn til den pågående politietterforskningen og granskingen, ikke ønsker å bli navngitt.

Da los og skipper om bord i tankskipet fikk øye på fregatten, ble fregattens skipsledelse kontaktet. Det framholder fem kilder uavhengig av hverandre. I anropet skal skipsledelsen i fregatten ha blitt spurt om de skulle vike for tankskipet. «Vi har kontroll», skal svaret fra fregattens ledelse ha vært.

- Kan ha vært usynlig på radar

Rundt samme tid oppdaget Kystverkets sjøtrafikksentral Fedje VTS at fartøyene var på en farlig kurs mot hverandre.

Da skal Fedje VTS ha kontaktet fregatten, ifølge Aldrimers kilder. Det kommer ikke fram om Fregattens skipsledelse svarte på anropet.

Kystverket selv ønsker ikke å kommentere påstandene.

Saken etterforskes

– Dette har vi ingen kommentar til, sier avdelingsdirektør for Kystverkets sjøsikkerhetsavdeling, Arve Dimmen.

– Jeg er litt der at vi ikke føler vi kan svare på spørsmål om det faktiske hendelsesforløpet. Statens havarikommisjon og politiet skal nå etterforske denne saken, sier trafikksentralsjef Arnt Runar Sævrøy ved Fedje VTS.

SAMMENSTØT: Masseevakuering etter kollisjonen mellom fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS i Hjeltefjorden, nord for Sture-terminalen i Øygarden kommune i Hordaland. Video: Redningssentralen Vis mer

Tidligere flaggkommandør og fregattsjef Jacob Børresen slår fast overfor Bergens Tidende at det må ha vært fregatten som var skyld i kollisjonen.

Fregatten KNM Helge Ingstad havarerte etter å ha kollidert med tankskipet Sola natt til torsdag. Åtte av mannskapet ble lettere skadd i sammenstøtet.

KOLLISJON: Den norske fregatten KNM Helge Ingstad og tankskipet Sola TS kolliderte i Hjeltefjorden, nord for Sture-terminalen i Øygarden kommune i Hordaland. Video: Fra Kystverkets overvåkningsfly. Vis merVis mer

Drivstofflekkasje

Det var lokka 04.26 i går natt, i Hjeltefjord, nord for Sotra at fregatten «KNM Helge Ingstad» og oljetankeren «Sola TS» kolliderte. Fregatten havarerte etter kollisjonen, og åtte personer om bord ble lettere skadet. Den 250 meter lange, fullastede oljetankeren «Sola» kom fra kollisjonen med mindre skader.

10 000 liter drivstoff lekket ut i sjøen. Kystverket skrev i en pressemelding torsdag ettermiddag at det var observert en tynn film diesel i drift helt til Fedjeosen.

Politiet starter etterforskning etter kollisjon mellom tankskip og fregatt

Politiet etterforsker saken, og Havarikommisjonen har startet sine undersøkelser, for å få svare på hvordan dette kunne skje.

– «Helge Ingstad» tok inn vann, mistet styring og drev deretter på grunn, sier sjefen for Sjøforsvaret, Nils Andreas Stensønes.

– Fartøyet manglet styreevne rett etter hendelsen, utdyper Sigurd Smith i Sjøforsvarsstaben, og la til at de har grunn til å tro at styreevnen forsvant etter, og som følge av, kollisjonen.

Forsvaret ønsker ikke å svare på spørsmål knyttet til selve hendelsesforløpet, og viser til at Havarikommisjonen skal undersøke hendelsen.

Dette er spørsmålene Havarikommisjonen ønsker svar på
Share Button

Legg igjen en kommentar