Norwegian: Kunne skapt 18 000 nye arbeidsplasser om vi fikk fly over Sibir

I dag er det kun SAS som har tillatelse til å fly i russisk luftrom, den såkalte «Sibir-korridoren» på flyvninger fra Skandinavia til Asia. Dette er en gammel avtale, og er inngått for Danmark, Norge og Sverige i fellesskap.

SAS bruker ikke denne rettigheten fra Norge. Kun avganger fra Danmark og Sverige flyr til Asia over russisk territorium.

Norwegian er med unntak av ruta mellom Oslo og Bangkok avskåret fra å fly over Sibir. Og uten denne rettigheten, blir det for langt – og ergo ikke lønnsomt – å etablere ruter til Asia – noe selskapet har uttrykt sterke ønsker om.

– Vi er skuffet over at norske myndigheter ikke har gjort mer for å sikre et norsk selskap samme rettigheter som et svensk til å fly raskeste veien til Kina, Sør-Korea og Japan, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian.

18 000 arbeisplasser

Forhandlinger mellom russiske og norske transportmyndigheter ble avsluttet i Oslo denne uka, uten at det ble gitt noen åpning for Norwegian, som hevder de har planer om en rekke nye ruter liggende klar i skuffen.


HENVISES TIL OMVEI: Norwegian ønsker å åpne direkteruter mellom Norge og asiatiske land som Kina, Japan og Sør-Korea. Men foreløpig får ikke selskapet fly over Russland, og med lange omveier er det ikke aktuelt å starte opp rutene. Foto: NTB Scanpix Vis mer

– I løpet av kort tid kunne antall direkteruter mellom Skandinavia og Asia dobles, hevder Norwegian.

Norwegian lagde skrytefilm av Norge. Så ble det trøbbel i tårnet ...

Konserndirektør Bjørn Kjos har tidligere uttalt at han er klar til å fly asiatiske turister fra Kina og Japan direkte til Tromsø.

– Det er skuffende å se at nye norske arbeidplasser og verdiskapning i turistnæringa tilsynelatende ikke er høyere på dagsorden, sier Sandaker-Nielsen og henviser til en rapport utarbeidet av selskapet Menon Economics.

Der hevdes det at om Norwegian fikk opprette rutene de har uttrykt ønske om, kunne føre til 18 000 arbeidsplasser og en verdiskapning på over ti milliarder kroner.

– Vi mener at norske myndigheter burde trukket seg fra den felles skandinaviske avtalen fra 50-tallet og inngått en egen avtale med russerne, som blant annet Finland har gjort med stort hell. Det er jo et paradoks at russiske flyselskaper daglig flyr gjennom norsk luftrom på vei til USA, mens ingen norske selskap kan fly gjennom den russiske Sibir-korridoren, sier Sandaker-Nielsen til Dagbladet.

Vil ha egen avtale

Den idylliske øya ved New York skjuler verdens største massegrav. Her ligger også en kvinne fra Bergen

Etter det Dagbladet erfarer var det helt uaktuelt for russerne å åpne opp for at Norwegian skulle få samme overflyvninsmuligheter som SAS har ifølge den gjeldende avtalen. Russerne vil kun ha en tillatelse.

Denne gjelder nå altså for et samlet Skandinavia. Norwegian mener norske myndigheter burde krevd separate avtaler for Norge, Sverige og Danmark.

Da kunne, ifølge selskapet, SAS fortsatt sine flyvninger fra Stockholm og København, mens Norwegian kunne startet ruter fra flere norske flyplasser. Direkteforbindelser fra Asia til både Alta, Tromsø, Bodø, Bergen, Stavanger og Oslo står på Bjørn Kjos’ ønskeliste.

– Som det er i dag er det tre parter som tjener på den eksisterende avtalen: Sverige, Danmark og SAS, hevder Norwegian.

Tap av verdiskaping

Også Bente Holm, direktør for reiseliv i Innovasjon Norge, er skuffet over at Norwegian er utelukket fra russisk luftrom.

– Generelt mener vi at direkte flyvninger uten tvil vil øke gjensidige investeringer, handel og eksport og turisme mellom landene.

– Dette negative utfallet for Norwegian, medfører både tap av verdiskaping i forhold til en økt turistvekst fra Asia, samtidig som det betyr tapte inntekter for norsk næringsliv generelt, sier Holm til Dagbladet, og henviser til den omtalte rapporten fra Menon Economics.

Vil fortsette forhandlingene

Dagbladet har stilt Samferdselsdepartementet tre konkrete spørsmål om saken. Statsråd Ketil Solvik-Olsen har ikke svart spesifikt på disse, men sier:

– Det er riktig at vi ikke kom til noen enighet om å gi et selskap til flyrettigheter over Sibir, men diskusjonene om å videreutvikle luftfartsrelasjonene mellom de skandinaviske landene og Russland vil etter planen fortsette i juni neste år.

– Regjeringen jobber for å styrke norsk luftfartsnæring og legge til rette for bedre reisetilbud for innbyggere og næringsliv, sier samferdselsministeren..

- Det går ingen fly fra Norge over Sibir, mens Aeroflot flyr over Norge 200 ganger i uka
Share Button

Legg igjen en kommentar