«Putt en tiger på tanken», sier Esso: – Tragisk hvor sant slagordet er

I over 60 år har drivstoffgiganten Esso oppfordret kundene sine til å putte «en tiger på tanken». Ordtaket kunne knapt vært mer sant ifølge Regnskogfondet, som hevder selskapets bruk av palmeolje i biodrivstoff bidrar til å utrydde tigere i Indonesia.

– Det er ironisk og tragisk hvor sant slagordet er. I Indonesia bor det utrydningstruede sumatratigere i regnskogen. Palmeoljeindustrien, som selskaper som Esso støtter, har ført til at sumatratigere og orangutanger nå er utrydningstruede. Så det slagordet er nok mye nærmere virkeligheten enn Esso kunne ha ønsket, sier Nils Hermann Ranum i Regnskogfondet til Dagbladet.

«Norge verst i verden»

Sjokktall om biodrivstoff: Nesten halvparten laget av palmeolje

Den siste tida har Esso og Shell stått i en storm av klager fra miljøvernere, etter at Miljødirektoratet la fram en overraskende rapport som viser at 46 prosent av biodrivstoffet som ble omsatt i Norge i fjor kom fra palmeolje.

– Norge er det landet i Europa, antakelig også globalt, som har høyest andel palmeolje i drivstoffet. Vi er verdensledende i å ødelegge regnskog gjennom drivstoffbruket vårt (per innbygger, red.anm.), hevder Ranum.

Tore Revå i Esso Norge svarer ikke direkte på Ranums «tiger på tanken»-påstand, men mener at hovedansvaret ligger hos politikerne på Stortinget.

– Hvis det globale palmeoljeforbruket skal ned, må den totale etterspørselen etter biodrivstoff stå i forhold til produksjon som ikke går ut over matproduksjon eller regnskog. Etterspørselen er drevet fram av myndighetenes politikk, sier han.

Regjeringen har i sin plattform et mål om å øke andelen biodrivstoff i veitransporten til 40 prosent innen 2030. Dagens krav er 20 prosent biodrivstoff innen 2020.

Den norske satsingen er omstridt, fordi økt innblanding av biodrivstoff i veitransporten har ført til økt bruk av palmeolje – og dermed trolig et negativt klimaregnskap globalt, skriver NTB.

– Kjøper «bærekraftig palmeolje»

– Hvis du ikke vil ha regnskog på tanken, må du fylle diesel hos noen andre, sa Ranum i Regnskogfondet tidligere denne måneden, og tok med det til orde for en forbrukerboikott av Esso og Shell/St1.

Esso forsvarte seg med at de som følge av «meget begrenset tilgang på alternativt biodrivstoff» fra 2016 har brukt biokomponenter fra palmeolje i dieselen sin.

Men Revå påpekte samtidig at biokomponentene er sertifisert i henhold til EUs bærekraftskriterier, og avviser derfor Regnskogfondets påstander.

– På denne bakgrunn vil vi bestemt avvise at vår bruk av palmeolje bidrar direkte til avskoging, sa Revå til NTB forrige fredag.

Selv om Esso brukte mest palmeolje i sitt biodrivstoff av norske forhandlere i fjor, var også bruken betydelig hos Shell.

– Men begge to har brukt så mye at det er ingen grunn til å la noen av dem slippe unna, mener Ranum.

Sigrid Louise Philippart i St1 Norge, som driver Shell-stasjonene under lisens, kom også med et tilsvarende budskap som Esso.

– Kundene kan helt trygt tanke drivstoff på Shell-stasjonene. Vi bruker bare sertifisert og sporbar palme i vår biodrivstoffmiks, sa hun.

Ranum og Regnskogfondet mener argumentasjonen ikke holder vann, og sier at alle som fyller diesel hos de to drivstoff-gigantene, er med på å ødelegge regnskogen.

Raser mot Per Sandberg

– Er det ikke sant som Shell og Esso hevder, at det finnes biodrivstoff som er sertifisert som bærekraftig?

– Det er en veldig forenklet versjon. Det stemmer at de følger EUs bærekraftskrav, der det kreves at palmeoljen som skal brukes er sertifisert. Men problemet er at når du bruker palmeolje til drivstoff, så øker også etterspørselen voldsomt, sier Ranum.

– Støvsuger markedet

Regnskogfondets budskap er at økt etterspørsel fører til ytterligere avskoging, uavhengig av om Shell og Esso kjøper sertifisert palmeolje.

– Esso og Shell støvsuger markedet for sertifisert palmeolje. Da kjøper andre den ikke-bærekraftige palmeoljen som kommer direkte fra avskoging. Det finnes flere studier som konkluderer med at bruk av sertifisert palmeolje til drivstoff, fører til økt etterspørsel. På den måten er Esso og Shell med på å øke avskogingen, mener Ranum.

På dette punktet kunne ikke St1 og Regnskogfondet stått lenger fra hverandre.

– Her tenker vi i St1 motsatt. St1 er Nord-Europas største innkjøper av biodrivstoff, og når vi stiller så stenge krav til råstoffet vi bruker med tanke på sertifisering og sporbarhet, mener vi at vi bidrar til at andelen bærekraftig biodrivstoff øker. Dette gjelder også den andelen vi tidvis blander inn av sertifisert og sporbar palmeolje, sier Philippart i St1 til Dagbladet.

Kuttet palmeolje

Hun understreker at selskapet ikke lenger blander inn palmeolje i sitt biodrivstoff, men at de gjorde det i fjor, og antakeligvis vil gjøre det igjen i framtida «såframt det er sertifisert og sporbart».

Både Esso og Shell gir uttrykk for at avskogingen ville økt dersom de hadde sluttet å investere i sertifisert bærekraftig palmeolje.

– Selv om Norge velger å avstå fra palmeolje og kjøper noe annet i stedet, vil andre i det internasjonale markedet da måtte erstatte det vi kjøper med andre konvensjonelle biokomponenter, inkludert palmebaserte produkter, sier Esso-Revå.

Philippart sier at St1 frykter at følgende vil skje, dersom Norge innfører et generelt forbud mot palmeolje helt uavhengig av produksjonsmetodens bærekraft:

Klimaministeren vil kutte bruken av palmeolje. Får slakt av SV

– De produsentene som i dag produserer bærekraftig palmeolje vil oppleve en dalende etterspørsel etter sitt produkt og prisen de kan ta for sin bærekraftig produserte palmeolje vil også falle. Insentivet for bærekraftig produksjon forsvinner dersom det ikke ligger en belønning i form av høyere pris i andre enden. Da blir det enklere og billigere å produsere palmeolje som det ikke stilles strenge krav til og som fører til avskoging.

Kundene ber om svar

Regnskogfondet har oppfordret til boikott av de to selskapene, og både Esso og Shell bekrefter overfor Dagbladet at de har fått henvendelser fra kunder om denne saken.

– Vi har fått et fåtall henvendelser, og søker å besvare alle på en skikkelig måte, sier Revå på vegne av Esso.

Truer Norge med handelskrig over palmeoljeforbud

St1 sier de opplever en økt interesse for biodrivstoff og palmeolje fra sine kunder, som de synes er bra. De har også fått spørsmål om det kan være farlig for bilen å fylle biodrivstoff, noe de bestemt avviser.

– Andre spørsmål handler konkret om palmeolje. Vi opplever at kundene setter pris på at vi forklarer forskjellen mellom bra og dårlig palmeolje, at vi kan forsikre dem om at vi bare benytter oss av sertifisert og sporbar palmeolje. Kundene som henvender seg til oss om palme, får også tilgang til en lenke som gjør det mulig å følge palmeoljen helt tilbake til plantasjen, sier Philippart.

Share Button

Legg igjen en kommentar