Raser mot tobakksgiganten som ber folk om å stumpe røyken

Mange har hevet øyebrynene etter tobakksgiganten Philip Morris’ siste reklamekampanje. Der oppfordrer de nemlig røykere til å stumpe sigaretten for godt, og kaller det et viktig skritt på veien mot «å slutte å selge sigaretter».

Mange er positive, og BBC skriver i dag at The Daily Mirror har gått så langt som å støtte kampanjen på lederplass, men ikke alle er like overbevist.

George Butterworth i den veldedige organisasjonen «Cancer Research» peker på at selskapet fremdeles promoterer sigaretter utenfor Storbritannia.

– Dette er hyklersk. Det beste Philip Morris kunne gjort, var å slutte å produsere sigaretter i det store og det hele, sier han.

Forbud

Og Cancer Research er ikke den eneste organisasjonen som har kritisert kampanjen til Philip Morris. «Action on Smoking and Health» (ASH) tar til orde for at selskapet bare prøver å sno seg rundt forbudet mot tobakksreklame i Storbritannia.

På markedsføringsfronten har Storbritannia tilsvarende lovverk som i Norge. Enhver tobakksreklame er forbudt, og både sigaretter og annen tobakk må selges i forpakninger med samme grønne farge som her til lands.

Nesten ingen tenåringer røyker: - En helt fantastisk nedgang

Deborah Arnott er leder for ASH, og sier at Philip Morris fremdeles markedsfører Marlboro overalt i verden hvor det fremdeles er tillatt.

– De kan ikke lenger markedsføre produktet sitt i Storbritannia, så i stedet velger de å fremme firmanavnet sitt som på alle måter er koblet til Marlboro, sier hun.

Artikkelen fortsetter under annonsen

87 prosent av inntekten

En av toppene i Philip Morris, Peter Nixon, sier til BBC at kampanjen først og fremst handler om å hjelpe røykere med å finne alternativer til sigaretter.

På spørsmål om hvorfor de ikke bare slutter å produsere og selge sigaretter, svarer Nixon at det er fordi forbrukerne bare ville gått over til en av rivalene deres.

– Sigaretter står fortsatt for 87 prosent av inntekten vår. Vi vil gjerne slutte å selge sigaretter, og vi vil gjøre det så fort som mulig med flere gode alternativer, men dette er ting som tar tid.

Han legger til at Philip Morris har investert nærmere 40 milliarder norske kroner i prosjekter som omhandler alternativer til den tradisjonelle sigaretten.

Dette er mye av det samme som Pia Prestmo, manager Corporate Affairs i Philip Morris Norge, skrev i Dagbladet i sommer.

– Hvis de røykfrie alternativene ikke gjøres tilgjengelig for røykere, vil valget for mange være å fortsette å kjøpe vanlige sigaretter. skrev hun.

Fra og med i sommer ble det som nevnt innført ny emballasje for både snus og tobakk også her til lands. Det har ikke nødvendigvis gitt ønsket effekt.

I juli skrev NTB at snussalget økte med 8 prosent i juni sammenlignet med 2017. Sigarettsalget sank med 23 prosent i samme periode.

Share Button

Legg igjen en kommentar