Se bildene fra de nye Hurtigrute-skipene

De bygget om noen av hurtigruteskipene som går langs norskekysten. Men da ble det rabalder blant de reisende. Pinnestoler, hytteputer og klokkestrenger fikk passasjerene til å se rødt, og da MS «Kong Harald» kom fra Fosen verft i Trøndelag ble det brennhett i sosiale medier.

– Jeg har fått telefoner fra folk som gråter etter å ha sett det nye skipet. Her er det pinnestoler, stålamper og bokreoler. Dette hører hjemme på et hotell, ikke på et skip, sa John Arntsen, som har facebookgruppen Hurtigrutens Venner med 15000 medlemmer.

Hurtigruten er vanligvis opptatt av nordlys, men det ble månelyst da også også skipene MS «Polarlys», MS «Nordkapp» og MS «NordNorge» fikk det samme «hyttepreget».


INGEN JUBEL: Hyttemøblene på MS «Nordkapp» fikk mye kritikk. Foto: Odd Roar Lange/The Travel Inspector Vis mer

Nå bygger Hurtigruten helt nye ekspedisjonsskip . Men uten pinnestoler.

– Hver eneste lille detalj er gjennomtenkt, og både fellesområdene og restauranter har sine særegne uttrykk. Fra uformelle restauranter til mer spesielle opplevelser rundt om på skipene, sier Rune Thomas Ege, kommunikasjonssjef i Hurtigruten.

– Et OK kompromiss

Nå kan du se de første bildene av hvordan Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» kommer til å bli. Byggingen av de to første skipene er allerede i gang. Og når de nye ekspedisjonsskipene er klare til å kaste loss vil det ikke være mye som minner om de gamle klassikerne langs Norskekysten.


EXPLORER: Slik blir nye Explorers Lounge på MS Fridtjof Nansen. Vis mer

– Dette ser i alle fall mye bedre ut enn klokkestrengene, hyttestolene og det som er i de tidligere skipene. Dette er en stilren linje. Og stolrekkene langs store panoramavinduer ser bra ut. Bildene viser et ok kompromiss mellom tradisjonsrike skip og moderne design, sier John Arntsen i Hurtigrutens Venner.

– Men rekkene med høye rørstoler kommer til å by på problemer. Her blir det alt for høyt og ustøtt for de reisende, og det er noe de bør se nærmere på, mener Arntsen.

Reddet av eierne

– Med de store oppdagernes røtter i vår historie ønsker Hurtigruten å være et skritt foran når det gjelder å oppdage verden. Våre nye skip skal være grensesprengende både når det gjelder teknologi, industri og for våre gjester, sier administrerende direktør Daniel Skjeldam i Hurtigruten.


NYTT DESIGN: En annen del av Fridtjof Nansens explorer lounge Vis mer

Hurtigruten ASA og Petter Stordalen måtte tidligere i år kjøpe seg inn i Kleven verft i Ulsteinvik på Sunnmøre fordi verftet var i truet av konkurs og trengte frisk kapital. Og først da ny penger kom på bordet var verftet og byggingen av nye norske hurtigruteskip reddet. MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» skal være ferdig i 2018 og 2019.

Kalde reiser – hete priser

Skipene skal imidlertid ikke inn i ordinær rutetrafikk mellom Bergen og Kirkenes.

Den første seilasen med MS «Fridtjof Nansen» til Antarktis skal gjennomføres fra 2019/2020-sesongen – samtidig som Hurtigruten fyller 125 år.


UTSIKT: Foran på skipene kommer de nye innendørs og utendørs observatoriesenter. Vis mer

OPPDAGELSER: Fra egne science-center kan man ta et dypdykk i historie og naturfag. Vis mer

Og salget for de første reisene er allerede i gang. Skal du bli med på seilaser så er det bare å begynne sparingen. For prisene er fra 30 000 kroner og oppover per person. Og flyreisen til og fra Sør-Amerika kommer i tillegg. De fleste reisene koster fra 50 000 kroner, og seilaser til over 100 000 kroner per person er ikke uvanlig.

Ekspedisjonsskipene MS «Fridtjof Nansen», MS «Roald Amundsen» og MS «Fram» (fra 2006) vil operere ut fra Sør Amerika med opplevelsesekspedisjoner som varer fra 11 til 21 dager.


LUKSUSLUGARER: Hjørnelugarene blir noen av de mest eksklusive om bord. Vis mer

Mens gjester som heller vil oppleve de nordlige polarområdene kan være med MS «Spitsbergen» , MS «Fram» eller MS «Nordstjernen» på tokt ut fra Longyearbyen. Disse seilasene varer fra fire til 14 dager.

– MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» får helt nye innendørs- og utendørs observasjonsdekk helt foran i skipet. Med den aller beste utsikten underveis. I tillegg til disse bygger vi nå Amundsen Science Center/Nansen Science Center hvor passasjeren på en helt unik måte skal få mer kunnskap og flere opplevelser når de er med oss på seilaser. Blant annet fra et håndplukket ekspedisjonsteam, sier Rune Thomas Ege.

Nord- og sørlys


POLARNATT: Her skal passasjerene kunne nyte det beste av avslappende bad – og spektakulære nord- eller sørlyshimmel. Vis mer

Skipene får også store basseng på øverste dekk, hvor passasjerene kan nyte varme bad og nyte nordlyset eller sørlyset selv om seilasene går under kalde himmelstrøk i Arktis og Antarktis.


NORDISK DESIGN: Også lugarene får lyst og nordisk design. Vis mer

Og på store tv-skjermer kan passasjerene se bilder fra en undervannsdrone som filmer livet under vann.

De nye skipene skal være såkalt hybridskip, som har motorer som får energi fra både gass og batterier.

Kjente navn

Hurtigruten-sjefen reddet 7500 høner

Og restaurantene om bord får navn etter andre personer og steder som førte til at Norge skrev seg inn i polarhistorien.

Aune Main Dining er oppkalt etter tromsømannen Tinus Aune som leverte mat og forsyninger til en rekke polarekspedisjoner.

Fredheim er oppkalt etter fangststasjonen til Hilmar Nøis på Svalbard, og restaurant Lindstrøm er oppkalt etter polarkokken Adolf Henrik Lindstrøm – mannen bak «biff a la Lindstrøm».

Alle lugarene om bord får utvendige plassering, slik at man kan følge reisene gjennom store vinduer. Og materialene som skal brukes i interiørene både i fellesområder og lugarene skal ha norsk og skandinavisk uttrykk. Granitt, eik, bjørk og ull er materialer som er gjennomgående i det nye skipsdesignet.

Hurtigrutefansen raser: - Gråter etter å ha sett nye MS «Kong Harald»
Share Button

Legg igjen en kommentar