Vil at hattehyllene på flyene låses under avgang og landing

Et velkjent fenomen på så å si alle flyginger et at du sliter med å finne plass til håndbagasjen din over setet om du er av de siste som kommer inn i flymaskinen. Uansett hvilke tiltak flyselskapene har satt inn, viser all erfaring at mengden kabinbagasje bare øker.

VELKJENT SYN: Overfylte hyller er ofte tilfelle på mange kommersielle passasjerfly. Og folk vil gjerne ha med seg tingene sine, selv om flyet må evakueres. Det kan være livsfarlig. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix
VELKJENT SYN: Overfylte hyller er ofte tilfelle på mange kommersielle passasjerfly. Og folk vil gjerne ha med seg tingene sine, selv om flyet må evakueres. Det kan være livsfarlig. Foto: Shutterstock / NTB Scanpix Vis mer

Og det har større konsekvenser enn dårlig plass. En rapport som er utarbeidet av Royal Aeronautical Society, og også omtalt i Norge av nettstedet Hangar.com, viser at sju av ti passasjerer prøver å få med seg håndbagasjen sin når fly må evakueres.

Hentet telefonen

Heldigvis er det et sjeldent fenomen at fly må rømmes, men er behovet først til stede, er poenget at det skal skje raskt. En stor mengde håndbagasje som folk prøver å få med seg, er ikke akkurat egnet til å få fart på evakueringen, snarere tvert imot. Rapporten viser også at kabinpersonalet føler seg maktesløse over all bagasjen passasjerene bringer med seg om bord i flyet.

Royal Aeronautical Society har i den grundige rapporten sin tatt for seg alle på seks store evakueringer av kommersielle passasjerfly fra 2005 og fram til nå.

#OTD in 2015, British Airways Flight 2276 caught fire during takeoff at McCarran International Airport, Las Vegas. pic.twitter.com/0y5UWaFEIO

— Air Disasters (@AirCrashMayday) 8. september 2016

I 2015 begynte et B 777-200 fly fra British Airways å brenne på rullebanen i Las Vegas. Bilder tatt utenfor flyet viser at de aller fleste tok med seg vesker og bager ut. Flyet ble likevel evakuert innen kravet på 90 sekunder, trolig på grunn av at det ikke inneholdt så mange seter som det var sertifisert for. Ingen mennesker ble alvorlig skadd.

Det er også eksempler på at allerede evakuerte passasjerer har tatt seg inn i flyet igjen via nødskliene for å hente mobiltelefonen sin.

Vil ha låser

Flyers are ignoring safety pleas to grab luggage during emergency aircraft evacuations https://t.co/rj3GXqiaOIpic.twitter.com/v4GZKXrHHc

— Bloomberg (@business) 4. februar 2018

Rapporten konkluderer med at for å sikre en rask og hensiktsmessig evakuerings-prosess uten unødige forsinkelser og økt fare for skader og tatt av menneskeliv, bør flyprodusentene komme opp med løsninger som gjør at hattehyllene kan låses under avgang og landing slik at ingen tar med seg bagasjen om de må forlate flyet i en evakuering.

Det eneste vil da være den bagasjen som eventuelt ligger under setene foran.

Kjent problem

Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS, er kjent med problemstillingen.

– Erfaringen viser jo at når slike ting inntreffer, vil noen ha med seg eiendelene sine ut. Det er en kjent problemstilling. Og håndbagasje kan forsinke en evakuering og dermed øke risikoen for skader. Dette er ting vi har trent på, sier Johansen.

– Skulle en slik tenkt situasjon inntreffe, er vårt kabinpersonale godt drillet og kommandoene til passasjerene vil være både høylytte og svært tydelige. Ingen håndbagasje skal være med ut under en evakuering, sier Johansen til Dagbladet.

Gjenåpner verdens lengste flyrute - uten et eneste sete i turistklasse
Share Button

Legg igjen en kommentar