VisitOslo hadde våte drømmer om en million visninger – nå har over fem millioner sett filmen

Tidlig i høst gikk reklamefilmen «The Great Escape» viralt. Den hadde en million seere etter ei uke på sosiale medier. Nå har den passert fem millioner.


FORVENTER REKORD: Oslo har satt turistrekord flere år på rad. Nå har Lonely Planet kåret byen til et «must» å besøke. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Filmen er et samarbeid mellom VisitOslo, Osloregionen og Oslo Business Region og er laget av produksjonsselskapet Waterdrop.

Den handler om et ungt par fra New Zealand som postet en irritert feriestatus fra Paris på Instagram. Paret, Sam og Marela, hadde vært i Louvre og var misfornøyd med at det var så trangt der at de aldri fikk sett mesterverket «Mona Lisa» på nært hold.«»

Det var Dagsavisen som først omtalte saken.

Telefon fra Oslo

I Oslo ble Instagram-posten fanget opp, og VisitOslo tok en telefon til paret, tilbød seg å «redde» dem fra Paris, og i stedet fly dem opp til en drømmeweekend i Oslo med alle utgifter dekket.

Det sa Sam og Marela ja til, etter at de omsider forsto at det hele ikke var en tulletelefon.


SUKSESS: Stuntet med å hente Sam og Marela fra en frustrert turist-tilværelse i Paris til en maksimert miniferie i Oslo ble en megasuksess på sosisle medier. Foto: Sam og Marela Vis mer

Med et filmteam på slep nøt de alt Oslo har å by på i to dager. Og filmen – som du kan se øverst i denne saken – har altså gått sin seiersgang på nettet siden.

Lonely Planet

– Uvurdelig reklame for oss. Jeg husker folk himlet med øynene da jeg på et møte sa at jeg håpet vi kunne nå en million seere. Nå har vi altså over fem millioner, og 95 prosent av dem er internasjonale seere, sier Oslo turistsjef, Christian Lunde til Dagbladet.

VisitOslo-sjefen har mer å glede seg over.


PÅ NÆRT HOLD: I Paris fikk ikke Sam og Marela sett «Mona Lisa» på grunn av trengsel. I Oslo fikk de studere «Skrik» på nært hold. Foto: Waterdrop Vis mer

For noen uker siden kåret trendsettende Lonely Planet Oslo som en av de ti byene i verden man burde besøke neste år. Slikt skaper positiv oppmerksomhet.

– Både filmen og Lonely Planet-kåringa er med på å sette Oslo på kartet. Det er god hjelp for oss i en beintøff kamp med andre destinasjoner. Vi har ikke all verden med ressurser til store reklamekampanjer mot utlandet, så slik oppmerksomhet er utrolig verdifull, sier Lunde, som tror Oslo står foran nok et rekordår målt i antall gjestedøgn.

Mot ny rekord

– Alt tyder på at 2017 blir det beste året noen sinne. Og vi har tro på en boost også neste år. Mange er nysgjerrige på byen vår, sier Lunde, som understreker at Oslo vil markere seg som en helårs-destinasjon.

– Byen er åpen hele året, og selv om det er flest besøk fra juni til september er vi opptatt av å vise at Oslo har mye å by på både høst, vinter og vår, sier han.

Og i serien av utradisjonelle kampanjer for å skape oppmerksomhet har Oslo i samarbeid med Innovasjon Norge nå invitert ti personer til å besøke byen, med alle utgifter dekket. Folk over hele verden må rett og slett begrunne hvorfor de ønsker å se Oslo. Ti av dem får sjansen i vinter.

Du kan se kampanjen – og lese de elleville begrunnelsene – her.

– Interessen er gledelig stor. Juryen som skal plukke ut de heldige har en vanskelig jobb, sier Christian Lunde.

Får ikke enerett på Oslos største turist-attraksjoner
Share Button

Legg igjen en kommentar